Categoriearchief: Autonavigatie

Hebt u vragen over autonavigatie? Dan bent u aan het juiste adres. Leer hoe u makkelijk TOMTOM updates kunt uitvoeren en problemen kunt oplossen.

bluetooth connectie gps en smartphone

Welke TOMTOM modellen hebben Bluetooth verbinding?

Waarom Bluetooth op TomTom

Een Bluetooth verbinding is niet terug te vinden op alle navigatietoestellen van TomTom. Wat wil zeggen dat niet alle toestellen met een smartphone te verbinden zijn voor de functie handsfree bellen bijvoorbeeld.

bluetooth connectie tomtom en smartphone

Maar je kan het ook gebruiken om SMS-berichten te lezen of real time verkeersinformatie naar TomTom te sturen.

Toch zijn de laatste nieuwe toestellen hier wel van voorzien. We geven in dit kort artikel een overzicht welke toestellen dat dit zijn.

TomTom met Bluehooth verbinding

Hieronder volgt een overzicht van verschillende TOMTOM modellen die bluetooth verbinding hebben:

GO 520 Wi-Fi, GO 620 Wi-Fi, GO 5200 Wi-Fi, GO 6200 Wi-Fi, GO 1000 series, GO LIVE 800 series, Via series, Blue&Me TomTom 2 LIVE, Sony XNV, Mazda Navigation System NB1 (LIVE), TomTom Connect, GO x50, GO x40, GO x30, GO x20, GO x10, Blue&Me TomTom, Carminat TomTom, DAIHATSU, ECLIPSE, TOYOTA, MAZDA, Lexus CT MoveOn Navi, Rider.




Hoe verbinding maken met bluetooth?

bluetooth connectie smartphone opzettenNatuurlijk dien je een smartphone te hebben die de feature: bluetooth heeft. Deze moet geactiveerd zijn en je moet zichtbaar kunnen zijn voor andere toestellen. Dit is een instelling die je apart moet aanpassen.

Zorg er voor dat je de laatste navigatiesoftware op je GPS hebt staan. Dit is belangrijk. Is het al maanden tot jaren geleden, dan dien je eerst een update uit te voeren. Vergeet nooit een back-up te maken van je huidig systeem.

Op je navigatietoestel ga je naar menu en kies je voor bluetooth-verbindingen. Klik op ‘telefoon toevoegen’.

Kijk vervolgens op je smartphone of het GPS toestel tussen de bluetooth verbindingen staat. Je moet het GPS toestel toelating geven om connectie te kunnen maken.

Accepteer het zelfde verzoek op je navigatietoestel.

Problemen met het maken van een bluetooth verbinding

Soms lukt het maken van een verbinding gemakkelijker als je werkt via de MyDrive app voor smartphone maar in kwestie is dat niet noodzakelijk.




Het voordeel is wel dat je op die manier sneller verbinding kan maken aangezien de connectie werkt met een QR-code. Natuurlijk moet je GSM een QR-code kunnen scannen en inlezen via een app die downloadbaar is.

Daarbij heb je extra handelingen aangezien je via de app je dient in te loggen op je TomTom account.

Combatibiliteit:

  • Android: 3.0 of hoger
  •  iOS 8.0 of hoger

Go 6200 Review

We leven in een wereld waarin we veel tijd spenderen aan het rijden en aan het reizen naar je werk, vakantieplek of vrienden. Aangezien de wereld steeds meer bebouwd en drukker wordt is het af en toe best lastig om de weg te moeten vinden. Aardig wat mensen gebruiken hun mobiele telefoon als navigatie in de auto. Ze zetten Google Maps aan en proberen om met een hand aan het toestel de focus op de weg te blijven houden. Dit is helemaal niks voor mij, mensen kijken mij dan ook af en toe gek aan als ik zeg dat ik met een TomTom rijd. Op dit moment ben ik in bezit van de TomTom Go 6200, een super apparaat wat het reizen een stuk comfortabeler maakt. Daar zal ik in deze Go 6200 review wat meer over vertellen. Lees ook wat het verschil is tussen de Go 6200 en Go 5200.

Waarom kiezen voor TOMTOM?

Voordat ik wat vertel over de TomTom wil ik eerst graag even een puntje op de agenda zetten, namelijk het verschil tussen het navigeren via een TomTom en met je mobieltje. Ten eerste heeft een TomTom een veel betere beeldverhouding, je kunt hier veel makkelijker de weg op zien. Dit is namelijk wel van essentieel belang, ik wil wel kunnen zien welke afslag ik moet hebben. Met de TomTom ben je dus sneller op de hoogte van de actuele verkeerssituaties. Denken we dan maar aan de IQ routes.

Ten tweede zijn de kaarten op de TomTom al offline gedownload, zo beschik je dus altijd over de kaarten die je nodig hebt. Je hoeft niet eerst alle kaarten nog te downloaden, dit bespaard dus een hele hoop data kosten. Niks meer lullig dan erachter komen dat je de verkeerde kaart hebt als je midden in Frankrijk staat, met de TomTom heb je dit niet.

Als laatste blijft een TomTom ook daadwerkelijk op je ruit zitten of toch met de laatste nieuwe modellen. Met je smartphone zit je eerst nog te kloten voordat je weg kan rijden. Een navigatiesysteem is dus wel een flink stuk beter dan een of ander mobieltje.

TomTom Go 6200 Review

INHOUD DOOS GO 6200

go-6200-reviewNu we dat uitgelegd hebben kunnen we verder met de review. Wanneer we de doos openmaken zien we een TomTom Go 6200 met een USB laadkabel, een 12v adapter en een zuignap met magnetische houder. Deze zuignap is er om het apparaat op de ruit te plakken. De doos oogt strak en alles ziet er professioneel uit. De lader is geen lomp ding en hij ziet er nog niet eens zo heel verkeerd uit. De magnetische houder voelt ietwat fragiel carkit-go-6200-reviewmaar tot dusver heb ik er geen problemen mee gehad, hij is nog nooit van de ruit gevallen. Hij voelt trouwens heel sterk aan.

Review Go 6200 apparaat

De TomTom Go 6200 (6 inch scherm) zelf ziet er iets anders uit dan zijn voorganger, de Go 6100. De powerknop is verplaatst, deze is naar de achterkant gezet. Het voordeel hiervan is dat je hem niet meer per ongeluk uitzet als je hem in de houder klikt. Naar mijn mening dus een erg grote verbetering ten opzichte van het vorige model. De plastic rand aan de zijkant van het scherm lijken iets kleiner te zijn, dit terwijl de randen aan de onder en bovenkant wat groter zijn geworden. Hij lijkt hierdoor wat langer en dunner, dit geeft een wat luxer effect. De magnetische sluiting lijkt anders dan die van het vorige model, al is dit niet een heel groot verschil. Het apparaat zelf voelt stevig en robuust aan, maar dit is dan ook een van de kenmerken van een TomTom. Het valt niet snel kapot, en het zal gedurende de tijd dat je hem bezit dan ook niet snel stuk gaan.

Dit apparaat heeft in totaal 16 GB opslagruimte. Maar dat neemt niet weg dat je een extra SD kaart van maximaal 32 GB kan installeren.

TomTom stond de laatste jaren ook niet stil, ze hebben dan ook aardig wat tijd besteed aan de spraakbesturing op het apparaat. Bij de Go 6200 is dit gelukt, het apparaat maakt gebruikt van het systeem Nuance. Het werkt best wel aardig, mits er niet al te veel achtergrond geluid en ruis is. De schreeuwende kinderen op de achterbank zijn dus niet echt handig als je de spraakbesturing wilt gebruiken. Maar wanneer je in je eentje in de auto zit werkt alles naar behoren. Wanneer de stem niet helemaal te herkennen is komt het systeem met enkele suggesties van wat je zou kunnen zijn, handig dus. Om de hele gebruikservaring extra veilig te maken is de TomTom uitgerust met een compleet uitgevoerde carkit. Zo hoef je tijdens het rijden niet aan te lopen klooien en kun je veilig de weg op. Deze carkit kan voortaan ook inkomende berichten oplezen. Op dit moment is de Handsfree Functie beschikbaar met Siri en Google Now.

Wanneer je het toestel in de winkel of online koopt hoef je niet te rekenen om gezeur wat betreft de kaarten. Op ieder toestel zit een levenslang garantie aan kaartupdates. Ook kun je over alle kaarten beschikken die je maar wilt. Europa is al geïnstalleerd op het apparaat, maar je kunt alle andere kaarten ook gewoon downloaden. Geen probleem dus als je met je auto naar Tokio wilt rijden, het is alleen een beetje ver. Ook over flitsers doen ze bij TomTom niet moeilijk. Ook dat abonnement zit er gewoon levenslang bij. In landen waar deze maatregel verboden is, past het systeem zich aan naar de regels van dat land. Als bestuurder hoef je daar dus ook niet over na te denken. Zo krijg je dus ook geen onverwachte boetes of bekeuringen op de mat.

De TomTom Go 6200 wordt ook regelmatig voorzien van updates vanuit de My Drive community. En natuurlijk ook van alle nieuwe en recentere kaarten, flitsers etc. Eerst moest je dan gaan klooien met de My Drive app, dit was ontzettend onhandig en helemaal niet makkelijk om te gebruiken. Dat is gelukkig niet meer nodig. De TomTom Go 6200 is de eerste TomTom carkit-go-6200-wifimet Wifi. Wanneer je verbonden bent met Wifi kan het apparaat alle benodigde updates downloaden zonder dat je daarbij ook maar enige moeite hoeft te doen. Ook krijg je bij het uitschakelen te zien of er nog beschikbare updates zijn. Zo weet je altijd of je het apparaat moet laten downloaden en kom je nooit voor verrassingen te staan. Zorg er wel voor dat je minstens 30 Mbps hebt. Zo niet komt de download vast te zitten en ben je nog verder van huis!

Kaarten uploaden is nog nooit zo gemakkelijk geweest met de ingebouwde wi-fi

Iedere TomTom  beschikt natuurlijk altijd over een accu. Dit is ontzettend handig, je kunt hem namelijk zo ook op de fiets of lopend gebruiken. Leuk voor als je van een fietsroute of van een wandelingetje houdt. En zo hoef je hem niet altijd in de auto op te laden, dit betekend dat je meer ruimte hebt om je telefoon op te laden. Dan is het handig dat je ongeveer een uurtje vooruit kunt. Toch valt mij op dat het power management van deze nieuwe TomTom flink verandert is. In mijn Prius ontving de TomTom Go 6100 eigenlijk net te weinig stroom om echt te kunnen laden. Het gevolg was dat ik hem om de paar weken thuis moest bijladen aan het stopcontact. Een tikkeltje irritant. Bij de Go 6200 heb ik geen enkele klacht over de accu.

Ik vind het zelf ontzettend fijn rijden met de TomTom Go 6200. Je hoeft niet meer zo veel moeite te doen met het zoeken naar alle plekken. Je kunt de omleidingen en werkzaamheden nu veel makkelijker zien en dit zorgt ervoor dat je nergens meer te laat komt. Het spraaksysteem is ook een erg leuke toevoeging en werkt vooralsnog nog best goed.

Al met al vindt ik de TomTom Go 6200 super fijn om te gebruiken. De kaarten doen het allemaal goed en iedere straat is er wel op te vinden. Het blijft natuurlijk wel een duur ding, maar het is dan ook een investering. Je bent sneller op je werk, krijgt geen bekeuringen voor telefoon achter het stuur meer en het maakt het rijden gewoon een stuk makkelijker. De spaarherkenning werkt goed als er niet te veel ruis op de achtergrond is (Compatibiliteit met Siri en Google NowTM). Voor een chauffeur die wat vaker op de weg is, is de navigatie zo ie zo een no brainer. Het is gewoon te onhandig om alsmaar je telefoon te gebruiken. De TomTom Go 6200? ToppieToppie dus!

Handleiding GPS

In de dozen van TT zitten geen handleidingen meer. Je kan deze zelf downloaden en uitprinten op: handleiding GO 6200 op de website van TT zelf.

Wat is het verschil tussen Go 6200 met de Go 5200?

verschil-tussen-go-5200-en-go-6200

Pixels Go 5200 en Go 6200

Het bijzondere is dat beide toestellen ongeveer gelijktijdig aan de consument werden aangeboden. Maar waar zit dan het verschil tussen de Go 5200 en de Go 6200? De GO 5200 heeft een iets kleiner beeldscherm wat een prijsverschil oplevert van 50 EUR. Maar ook het aantal pixels verschilt:

  • Go 5200 = 130560 pixels
  • Go 6200 = 384000 pixels

Daarnaast zijn sommige instellingen zoals de tekstgrootte, niet aanwezig op de Go 5200.

Kostprijs Go 6200

De Go 6200 kost € 379,95. Dat is al aanzienlijk. Maar je krijgt er heel wat voor terug. 

Conclusie

Pluspunten

  • Volledig handsfree
  • Ingebouwde carkit (Compatibiliteit met Siri en Google NowTM)
  • updates downloaden gaat super makkelijk via wi-fi
  • Lifetime geldt voor alles (flitsers en mappen)
  • 164 landen gratis downloaden
  • ingebouwde SIM zonder roamingkosten

Minpunten

  • De spraakherkenning heeft moeilijkheden met ruis op de achtergrond (muziek, spelende kinderen, andere)
  • Vrij prijzig wanneer u er niet veel gebruik van maakt.
  • Zoals de meeste TT apparaten is de levensduur van de batterij hooguit een uur wanneer deze niet aangesloten is.

Zelf ervaringen? Deels ze!

Heb jij ervaringen met de GO 6200, stuur dan een reactie via onderstaand formulier. Wij horen graag uw mening.

ingebouwde navigatiesystemen

Inbouwnavigatie systemen

Terwijl enkele jaren geleden een inbouwnavigatie systeem nog zeldzaam was, vind je ze bijna terug in bijna alle nieuwe wagens. Hoe komt dat en waarom zouden we kiezen voor een inbouwnavigatiesysteem in plaats van een los navigatiesysteem?




Een ingebouwd navigatiesysteem heeft zeker een aantal voor- en nadelen. Maar voor we hiermee beginnen, dienen we in het kort uit te leggen dat er eigenlijk twee verschillende soorten van inbouwsystemen zijn.

Type inbouwnavigatie systemen

soorten Inbouwnavigatie

Navigatie inbouwsystemen

1. Namelijk die inbouwnavigatie systemen die kant en klaar in de auto zitten vanaf het fabriek. Zij werken specifiek met een eigen partner samen. Voorbeelden hiervan zijn: Renault-R link, Carminant TomTom. 2. Wanneer je met een tweedhands auto rondrijdt, kan je nog steeds opteren om op een later tijdstip een ingebouwd navigatiesysteem te laten plaatsen door je autodealer. Afhankelijk van wat je koopt, is het mogelijk dat je minder functionaliteiten hebt met een later geïnstalleerd model. Een voorbeeld is bijvoorbeeld dat je met de R-link van Renault ook makkelijk kan nagaan wat het bereik is van de elektrische wagen en wat de dichtstbijzijnde oplaadstations zijn. Dat ga je in een toestel van Sony dat je later in de auto installeert, niet kunnen opvragen. Andere voorbeelden zijn bijvoorbeeld Pionier en JVC.

Voordelen van ingebouwde autonavigatie?

Elke voordeel heeft zijn nadeel en dat is niets anders dan met autonavigatie. Wat zijn dan de voordelen van inbouwnavigatie?

  • Wel eerst en vooral zit het systeem gelinkt aan de auto. Een groot voordeel is dat je nooit zonder stroom komt te staan, tenzij de oplaadkabel stuk. Maar die kans is klein.
  • De GPS is altijd bij de hand aangezien hij ingebouwd is.
  • De kans op diefstal wordt beperkt.
  • Geen problemen met zuignappen tegen de vensters. TomTom stond er wel voor bekend dat bepaalde losse navigatietoestellen niet bleven hangen aan de ruit wegens slechte zuignappen.
  • Niet altijd maar vaak bezitten de inbouwsystemen een groter scherm waardoor de zichtbaarheid vergroot. Sommige zijn zo ingebouwd dat zonlicht niet op het scherm valt waardoor je dus altijd duidelijk en veilig kan navigeren.
  • Daarbij bevatten deze ingebouwde systemen functionaliteiten die gekoppeld zijn aan een bepaald type auto. Denk dan maar aan de oplaadstations voor elektrische wagens of gewoon een DVD speler die mee geïntegreerd zit in het systeem.
  • Een ingebouwd navigatiesysteem is meestal verbonden met de speakers van de wagen. De geluidskwaliteit is daarom stukken beter in vergelijking met een los model. Meestal is het systeem ook gelinkt met de radio of handsfree phone.
  • Een zeer goede kaartdekking en betere ontvangst in tunnels: Ingebouwde navigatiesystemen bezitten meerdere sensoren die het GPS signaal ondersteunen in tunnels, bladerdek en slecht weer. Bij losse GPS toestellen kan er al snel een vertraging opzitten van 2 tot 4 seconden.
  • De kwaliteit (beeld, audio) van de toestellen is zeer gelijkaardig aan de losse GPS toestellen.

Natuurlijk zijn de nadelen er ook:

  • Zo kunnen de toestellen snel verouderd zijn op technologisch vlak.
  • Als het toestel stuk is, moet je naar je autohandelaar gaan die je mogelijks doorverwijst naar de handelaar van de autonavigatie zelf. Bij de R-Link van Renault is dat TomTom.
  • Sommige losse navigatietoestellen zijn geschikt voor fiets- of wandelnavigatie. Bij een inbouwnavigatie systeem ga je deze functionaliteit natuurlijk niet hebben.
  • De kostprijs van deze optie bij de aanschaf van een nieuwe auto, ligt over het algemeen hoger (nog steeds) dan bij een los navigatietoestel.
  • Het updaten van kaarten loopt eventueel iets minder vlot aangezien je met SD kaarten werkt om de updates uit te voeren. Daarbij heb je dikwijls een degelijke kaartreader nodig die niet altijd functioneren op de gratis update software van het GPS toestel. Dat jaagt ook de uiteindelijke kostprijs omhoog.
  • Kaartupdates zijn vaak kostelijk voor ingebouwde navigatiesystemen en kunnen oplopen tot €270. Daarnaast is het best mogelijk dat je betaalt voor een kaart die reeds een jaar oud is. Pas daar dus mee op wanneer je een kaartupdate aanschaft. TomTom is hier een voorbeeld van spijtig genoeg.

De kostprijs van inbouwnavigatie?

De kostprijs is afhankelijk van het type wagen die je hebt en het pakket dat je hebt gekozen bij de aanschaf van de wagen. De prijzen liggen om en bij de:

  • Nissan Connect (Nissan Qashqai)

    Nissan Connect (Nissan Qashqai)

    Gratis: Nissan Connect (Nissan Qashqai)

  • €300 – €600: Discover Media (Volkswagen Golf 7), Connect Nav (Peugeot 208), R-Link (Renault Clio)
  • €600 – €1300: Navi 950 (Opel Mokka), Professional (BMW 518d)

Kies je voor modellen die je in een tweedehandswagen kan installeren bijvoorbeeld? Dan liggen de prijzen zeer uiteenlopend. Alles is afhankelijk van de extra functionaliteiten die je er bij kiest zoals de bluethooth verbinding voor handenvrij telefoneren. De prijzen liggen ongeveer tussen de €500 en €1200. Enkele goede na-inbouwsystemen zijn:

  • Pioneer 8100 NEX, kostprijs €1200 (grote voordeel: alle functionaliteiten en apple/android applicatie integratie)
  • Kenwood DNX772BH, kostprijs €745.89

Kaartupdates inbouwnavigatie





Er bestaan verschillende manieren om kaarten te updaten:

    • De kaartupdates kan je zelf uitvoeren door middel van een geheugenstick of SD kaart. Een groot aantal kaarten zijn online te vinden op http://allthingsnav.navigation.com. De kaarten van TomTom moet je bemachtigen via hun site zelf.
    • Of je kan naar je autodealer gaan en daar vragen of zij de autonavigatie voor je updaten. Natuurlijk zal dat laatste duurder zijn dan dat je het zelf doet. Maar je kan bijvoorbeeld wel een deal sluiten voor gratis kaartupdates als je bijvoorbeeld het onderhoud door de autohandelaar laat uitvoeren. In bepaalde gevallen kan je zelfs onderhandelen voor gratis kaartupdates wanneer je een wagen aanschaft.
    • kaartupdates via Wi-Fi autoDaarbij zijn er ondertussen enkele merken die automatische kaartupdates doen via het wi-fi netwerk in de auto. Een voorbeeld is het MMI plus systeem van Audi A3 of het MMCS systeem van Mitsubishi.
herkenning van verkeersborden tomtom

Herkenning van verkeersborden nu mogelijk door artificiële intelligentie van TomTom

De herkenning van verkeersborden

Wegenkaarten bestaan al duizenden jaren en worden nog steeds gebruikt. Tegelijk is het nodig dat deze kaarten verder worden ontwikkeld om aan de behoeftes van de vele weggebruikers te voldoen. Dit is deels te wijten aan de evolutie van deze kaarten waarvan de details steeds verfijnd worden. Kennis van geometrie in combinatie met hoe de straat eruit ziet, is niet langer voldoende om te voldoen aan wat de hedendaagse automobilist nodig heeft om feilloos langs de wegen te kunnen rijden.





De afgelopen jaren werden steeds meer gegevens toegevoegd aan wegenkaarten en plattegronden van steden. Dit gebeurt in een nooit aflatende poging om de gebruikerservaring van automobilisten voortdurend te verbeteren. Verkeersborden maken vandaag de dag een essentieel deel van een wegenkaart of plattegrond uit. Het zelfde geldt voor zebrapaden en oversteekplaatsen voor voetgangers. Verkeersborden bieden namelijk informatie die essentieel is voor automobilisten.

Welke informatie is essentieel voor automobilisten?

Hier kunnen we verschillende voorbeelden van geven. Meer dan eens is het nodig om automobilisten te waarschuwen dat ze bijna de maximumsnelheid overtreden. Dan weer komen ze gevaarlijk dichter bij een gevaarlijke bocht. Zo zijn er altijd omgevingsfactoren die het veilig rijden kunnen hinderen. Het is nodig dat er altijd kan ingespeeld worden op het volgende manoeuvre dat moet worden uitgevoerd.

Essentiële gegevens moeten vastgelegd worden.

Bijgevolg moeten ook verkeersborden vastgelegd worden in de digitale database van afbeeldingen die gebruikt worden door een GPS. Vroeger werd dit allemaal handmatig gedaan. Medewerkers van de GPS-fabrikant moesten toen met de hand alle kaarten grondig doornemen om alle verkeersborden te kunnen ontdekken en catalogiseren. Vervolgens werd laserradar geïntroduceerd in het vervaardigen van mobiele kaarten. Dit gaf Tom Tom de mogelijkheid om de herkenning van verkeersborden te automatiseren. De reflecties van de verkregen beelden konden beter gefilterd worden zodat enkel de relevante signalisatie en verkeersborden overbleven.

Catalogiseren en classificeren.

Eens alle borden en signalisatie gedetecteerd zijn, is het vervolgens nodig om deze borden en andere vormen van signalisatie te classificeren en onder te brengen in categorieën. Zo kan het type en de categorie van de verkeersborden worden bepaald. Voorbeelden van catalogiseren en classificeren zijn: het herkennen van een bord dat de maximum snelheid aangeeft en een
stopbord.

Een complex visueel procedé

Zowel het catalogiseren als het visualiseren maken deel uit van een complex visueel proces waar het menselijk brein op natuurlijke wijze aan is aangepast. Door de jaren heen classificeerden de medewerkers van Tom Tom gezamenlijk ongeveer 100 miljoen verkeersborden in zo’n 100 verschillende categorieën van verkeersborden. Zo kwam een enorme database aan verkeersborden tot stand.




Waarom leerprocessen en de werking van diepe neurale netwerken gesuperviseerd dienen te worden.

Door middel van supervisie van leerprocessen en de werking van diepe neurale netwerken, was Tom Tom in staat om door middel van artificiële intelligentie zelf een automatisch classificatiesysteem te ontwikkelen voor verkeersborden. Alle ontdekte verkeersborden kunnen momenteel automatisch geclassificeerd worden. Dit kan gebeuren op een zeer accurate manier en een zeer kleine foutmarge. Het feit dat nu bijna alles automatisch kan gebeuren, betekent niet dat de mens overbodig is geworden.

De rol van de mens

Wanneer het niet mogelijk is om bepaalde verkeersborden te classificeren, kan de mens inspringen. Zo kan het leerproces en competentie van de artificiële intelligentie verbeterd worden. Eens de verkeersborden geklasseerd werden door middel van artificiële intelligentie kunnen de gegevens gekoppeld worden aan deze van de digitale landkaart. Zo worden de juiste gegevens over de gedetecteerde verkeersborden aan de juiste lagen van de kaarten van Tom Tom gekoppeld. Dit gebeurt zowel voor de GPS en html versies van de GPS.

Steeds meer voertuigen en steeds meer gegevens

Het is geen geheim dat er elk jaar steeds meer auto’s bijkomen op onze wegen. Daarbij is het ook duidelijk dat in deze wagens steeds meer hoogtechnologische snufjes zoals sensoren worden ingebouwd. Met de explosieve toename van voertuigen die met sensoren werden uitgerust, zullen verkeersborden niet langer alleen maar herkend kunnen worden door het team van cartografen van Tom Tom, maar zal deze taak steeds meer kunnen worden overgenomen door gewone auto’s die voortdurend langs de wegen rijden.

Al maar meer verkeersborden in de database

Steeds nieuwe technieken leiden ertoe dat steeds meer gegevens kunnen worden verzameld. Dit gegeven op zich leidt ertoe dat ook de observatie van deze verkeersborden exponentieel zal stijgen. De rol die de artificiële intelligentie van Tom Tom hierin speelt zal steeds belangrijker worden. Hierbij denken we aan het snel en efficiënt produceren van deze data.

Digitale kaarten zijn sneller dan ooit tevoren up to date

Dankzij het efficiënt toepassen van artificiële intelligentie zal Tom Tom in staat zijn om altijd de beste en meest up to date versie van de bestaande digitale kaarten aan zijn klanten aan te bieden. Zo wordt autorijden niet alleen veiliger maar ook comfortabeler. Zo komt de dag steeds dichter bij dat zelfrijdende auto’s hun eigen beslissingen zullen kunnen nemen!

parkeren met TomTom

Tom Tom on street parking

Street Parking via TomTom

Niets is zo lastig als een parkeerplaatsje te vinden in de stad. We hebben er allemaal ervaring mee. Daarom zijn er vele mensen die vermijden om in de stad de auto te gebruiken. Soms kunnen we niet anders dan met de auto naar de stad. Mogelijk is het ondoenbaar om de stad waar we verwacht worden op een vlotte manier met het openbaar vervoer te bereiken. Dan rest er ons enkel de auto om de afstand te overbruggen. Behalve de files, zijn er nog andere obstakels die we moeten overwinnen om met de wagen naar de stad te gaan. We moeten namelijk ook een parkeerplaats vinden. We hoeven jullie niet te vertellen dat een parkeerplaats vinden in de stad de laatste jaren steeds moeilijker is geworden.




We maken dan ook meer dan eens mee dat we automobilisten eindeloos het blokje rond zien rijden vooraleer ze een parkeerplaats hebben gevonden. Daar heeft de bekende fabrikant van GPS-toestellen nu wat op gevonden: on street parking.

Wat is on street parking?

Tom Tom biedt een nieuwe dienst aan waardoor automobilisten in de stad vlugger zullen kunnen parkeren op straat. Deze dienst heet on street parking. Dankzij deze functionaliteit die in de GPS werd ingebouwd, is het nu mogelijk dat automobilisten op voorhand gewaarschuwd worden waar er een parkeerplaats vrij is in de buurt waarin ze willen parkeren.

Hoe is dit mogelijk?

Het is mogelijk om met de nieuwe functionaliteit parkeerplaatsen aan te wijzen en zo de zoektijd te verkorten omdat de GPS-fabrikant gebruikmaakt van de satellietgegevens die ook gebruikt worden om je de kortste weg te wijzen naar je bestemming. Zo is het mogelijk om de tijd die nodig is om een parkeerplaats te vinden zo kort mogelijk te houden.

Een parkeerplaats vinden in een straat

parkeren TomTomZo is het niet langer onoverkomelijk om op straat vlugger een parkeerplaats te vinden dan je zou kunnen verwachten. Deze dienst die je toelaat om vlug en efficiënt op straat te parkeren is nu al verkrijgbaar in 25 steden op het Europese vasteland: Brussel, Kopenhagen, Marseille, Paris, Berlijn, Keulen, Düsseldorf, Frankfurt, Hamburg, München, Stuttgart, Milaan, Rome, Turijn, Amsterdam, Rotterdam, Oslo, Moskou, Barcelona, Madrid, Valencia, Gotenburg en Stockholm werden reeds in dit project van Tom Tom opgenomen. Behalve deze steden op het Europese vasteland, is deze dienst ook ter beschikking van de automobilisten in de Britse steden Birmingham en Londen.

Hoe werkt deze nieuwe GPS-functie?

Deze nieuwe functie is een aanvulling op een reeds bestaande tool die vrije plaatsen in parkeergarages detecteert en aangeeft via Tom Tom. Om dit te kunnen bewerkstelligen, maakt Tom Tom gebruik van de gegevens die het bedrijf binnenkrijgt van de vele GPS gebruikers die nu al rondrijden in de stad totdat ze een parkeerplaats vinden. Behalve dat er geregistreerd wordt waar de automobilisten in de stad rondrijden op zoek naar een parkeerplaats, wordt ook zorgvuldig bijgehouden op welke dagen van de week en op welke uren van de dag dit het meest gebeurt.

Een manier om automobilisten te helpen om een parkeerplaats te vinden.

Met behulp van deze registratie van gebruikersgegevens kunnen automobilisten geholpen worden om een parkeerplaats in de stad te vinden. Soms heb je er gewoon het raden naar wanneer je je auto zult kunnen parkeren. Het lijkt soms wel een loterij, maar dankzij de bekende GPS fabrikant is hier dus een einde aan gekomen. Er wordt door het ingenieuze systeem gefocust op een vrije parkeerplaats in de buurt van je bestemming. Dit gebeurt op basis van de big data van een half miljard apparaten zoals autonavigatiesystemen, parkeermeters en de sensoren in auto’s. Ook andere informatie zoals plaatsen waar het verboden is te parkeren en de kosten voor het parkeren aan de meter worden opgeslagen. Zo wordt door middel van een algoritme een parkeerprofiel opgesteld. Zo krijg je een overzicht van hoe groot de kans is dat je ergens kunt parkeren en hoe lang het ergens duurt om een parkeerplaats te vinden binnen een welbepaalde perimeter. Natuurlijk staat het je vrij om nog altijd gebruik te maken van een parkeergarage, maar nu heb je twee mogelijkheden om een parkeerplaats te vinden in de buurt van je bestemming.



Dit is een grote stapvoorwaarts op parkeergebied.

Volgens GPS-producent Tom Tom is dit een enorme stap voorwaarts op parkeergebied. Deze techniek zou in de toekomst ook gebruikt kunnen worden door zelfrijdende voertuigen. Momenteel is het nog niet zo ver. Ondertussen laat On Street Parking van Tom Tom toe dat heel wat chauffeurs veel minder gestrest met de auto rondrijden en als klap op de vuurpijl zullen ze ook nog eens tijd en geld besparen.

Minder files en beter voor het milieu!

Behalve vlugger een parkeerplaats vinden, kunnen zo ook files in de stad vermeden worden en dat komt de luchtkwaliteit in de stad ook ten goede, omdat er minder uitlaatgassen en CO² zullen uitgestoten worden. Last but not least wordt er ook een inventaris van parkeermogelijkheden aangelegd en zo kan de mobiliteit in de stad er alleen maar op vooruitgaan.

Bron: TomTom website of filmpje on street parking

TomTom Trucker 600

Tom2 lanceert nieuwe TomTom TRUCKER 600

TomTom TRUCKER 600

De Trucker 600, is een GPS systeem speciaal ontworpen voor truckers in Noord Amerika. Deze navigatie maakt het mogelijk dat truckers aan de hand van hun truck gegevens snel en accuraat een route kunnen plannen die voor hun geschikt is. Mogelijke truckgegevens waar mee rekening wordt gehouden?



  • Laadvermogen
  • Totaal gewicht
  • Hoogte truck of camion
  • Breedte camion
  • Type truck
  • HAZMAT freight

Aan de hand van deze gegevens kan men makkelijk een route opstellen. Je kan dit doen via de MyDrive applicatie. Je krijgt dan informatie over brughoogtes, restricted areas (wegen, tunnels, bruggen, …)

Specificaties

De Truck 600 heeft een bluetooth functie met bijhorende MyDrive app. Connecteren gaat makkelijk via een laptop, iPad, of zelfs een Smartphone wanneer je Wi-Fi of 4G verbinding hebt.

Het navigatiesysteem heeft een 6 inch aanraakscherm met inzoom- en swipe functie. Je kan de GPS makkelijk aan een raam bevestigen met het magnetische Click & Go systeem.

Standaard specificaties

Je hebt ook een aantal standaard specificaties die men ook terugvindt in andere GPS systemen van TOMTOM:

  • POI: van je favoriete plekken
  • Tap & Go: Je favoriete bestemming ingeven en vertrekken
  • Verkeersinformatie: Informatie over real-time verkeer
  • Online opzoekingen: ga online om bepaalde bestemming te zoeken en te selecteren
  • TomTom MyDrive app
  • Duidelijke rijvak aanduiding
  • Mijn plaatsen: Zet favoriete adressen op de kaart
  • Mijn favoriete routes: routes opslagen voor later gebruik
  • Gratis TomTom Updates

Nieuwigheden

  • Speak & Go: Controleer commando’s met je stem
  • Truck / camion routes: specifieke routes voor camions gebaseerd op transport, gewicht, hoogte en meer.
  • Lifetime maps voor truckers

Dat wil niet zeggen dat deze GPS enkel kan gebruikt worden voor camionchauffeurs. Je kan hem ook perfect gebruiken in de wagen om een geschikte route te vinden. De uitstraling en het design van het GPS systeem, is hetzelfde gebleven ten opzichte van andere modellen.

Release datum

De TomTom Truck 600 zou ergens in september beschikbaar gesteld worden via de TOMTOM.COM website.



(Bron: http://www.truckinginfo.com/)

Route importeren TomTom

Route plannen

Met behulp van de vroegere TT modellen was het geen probleem om een eigen route te plannen en deze op te slagen op het navigatie apparaat. De latere modellen van TomTom boden deze functie niet meer aan. Daarmee zijn bedrijven op het idee gekomen om het mogelijk te maken, bestaande routes te kunnen converteren naar een formaat dat ook leesbaar is voor TT navigatietoestellen. Deze routes kunnen dan zonder probleem opgeslagen worden op het navigatietoestel en geopend worden.




Er zijn een aantal bedrijven die software ontwikkeld hebben waarmee het importeren van routes zo goed als automatisch verloopt zonder dat je nog bijkomende bewerkingen moet gaan uitvoeren. Dit wil zeggen dat het TomTom toestel automatisch wordt herkend en de files ook onmiddellijk worden omgezet en opgeslagen op het navigatiestoestel. Je moet dus niet zelf nog files gaan converteren zodat je ze kan gebruiken op een TT toestel.

Routes importeren TomTom

Via Tyre

Tyre is officieel partner geworden van TT. Het is mogelijk om met het programma Tyre zelf een route uit te stippelen en aan te geven dat de route bedoeld is voor een TomTom toestel. Je GPS wordt dan automatisch herkend waarna je de route gewoon kan toevoegen in je systeem. Met TyrePro, de betalende versie krijg je nog heel wat extra instellingen zoals Off road maps, geluiden toevoegen aan bepaalde bestemmingspunten, en veel meer.

Tyre routes importeren

=> http://www.tyretotravel.com

Via RouteYou

Via RouteYou.com kan je ook heel wat routes downloaden hoewel je hier nog wel wat acties moet ondernemen om de route op je TT toestel geactiveerd te krijgen.

Routeyou routes importeren

=> https://help.routeyou.com

Via TomTom MyDrive: zelf route maken en importeren

Deze software is primair bedoeld voor de Rider maar is ook bruikbaar voor de losse autonavigatietoestellen en dat is nu wat veel mensen niet weten: nl. de ‘Go’ en de ‘Start-serie’ van TomTom. We leggen hier in het kort uit hoe je een route plant van A naar B en terug via MyDrive.

1. Zorg er voor dat je ingelogged bent in MyDrive.

2. Ga naar: Plan route en kies voor de spannendste route.My Drive - plan route

3. Kies een plaats wat je als starpunt wil gebruiken. Klik op het 3 punt icoontje en selecteer: maak dit het beginpunt.My Drive - plan route 2
My Drive - plan route 3

4. Kies vervolgens een plaats van bestemming. Selecteer nu wel: plan route.

My Drive - plan route 4

Klik in de linker menubalk op de optie aan ‘heen en terugreis’. Je krijgt dus een routelus of rondje waarbij verschillende wegen gebruikt worden om de route te bepalen. 

5. Wanneer de gewenste route geselecteerd is, kan je nog aangeven of je misschien meer bochten wilt, meer hoogteverschillen of andere.

6. Wil je een extra tussenstop? Klik dan een plaats aan en selecteer: tussenstop toevoegen.

tussenstop invoegen TomTom route

Op die manier kan je nog andere tussenstops toevoegen en op die manier de route helemaal naar wens aanpassen.

7. Selecteer vervolgens: Voeg track toe aan mijn routes. Je kan de route een naam geven. Zorg natuurlijk dat je toestel is aangesloten op MyDrive.

8. Vervolgens komt er een bericht dat je het GPX bestand via MyDrive dient te synchroniseren.  Ga hiervoor naar je TT toestel en selecteer: mijn routes. Onder ‘mijn routes’ vind je de route terug die je juist gecreëerd hebt. Vanaf nu kan je de route dus gaan berijden.




Via ANWB

Via de website van ANWB is het eveneens mogelijk om dagtochten in je TT te importeren. Opgelet, dit zijn geen ITN. bestanden wel OV2 bestanden.

Het betreft dagtochten in verschillende landen zoals Noorwegen, Oostenrijk, Duitsland en veel meer. Deze zijn gratis te downloaden vanaf onderstaande link.

https://www.anwb.nl/verkeer/navigatiedownloads/anwb-actief-downloads

INT formats importeren

Heb je voorgeprogrammeerde routes, dan kan je deze enkel importeren wanneer je deze files hebt omgezet in het .itn formaat. Dat kan je doen met een converter.

Converters kan je vinden op:

http://www.benichou-software.com/
http://www.motoeren.nl/index.php/faq/73-naar-tomtom-bestand-omzetten

Eenmaal je de itn files hebt, kan je ze op je TomTom apparaat plaatsen

Geïmporteerde routes in TomTom laden

De ITN files kunnen gebruikt worden in de meeste TomTom Navigator 5, TomTom Go, TomTom Rider, TomTom One, TomTom mobile 5,

  • Voor je een reisplan kan opvragen, dien je eenmalig de instellingen van je TT te wijzigen. Dat kan door naar INSTELLINGEN te gaan, vervolgens PLANNINGVOORKEUREN, VRAAG WANNEER IK PLAN en vervolgens op OK.
  • ITN bestanden in ‘int folder’ plaatsen in het GPS toestel. De TT Rider gebruikt GPX bestanden. Kies dan voor ‘routes importeren’ en selecteer het juiste bestand. Je kan de bestanden ook gewoon op de juiste plaats in de SD kaart slepen.
  • Via ‘reisplanner’ reisroute laden.
  • Wordt er gevraagd of het huidige reisplan moet worden gewist, geef dan JA aan.
  • Wanneer deze gewist is kan je een route aanduiden uit de lijst.
  • Men krijgt de vraag: NAAR DE EERSTE PLAATS VAN UW BESTEMMING RIJDEN. Geef JA als antwoord.
  • Afhankelijk vanwaar u de ITN gegevens gedownload hebt dient men het toestel in te stellen op KORSTE route of SNELSTE route. Bij GPXtracks.nl dient men het toestel in te stellen als kortste route.
  • Je TT toestel gaat nu de route berekenen. Controleer voor alle zekerheid op de kaart of de route correct gepland is.

Lichtinval verlaagt de leesbaarheid GPS: 4 oplossingen





We krijgen nog al eens de opmerking dat bij inval van zonlicht op een TOMTOM apparaat, de leesbaarheid van het scherm drastisch vermindert. Meestal heeft het wegdraaien van de GPS weinig of geen nut op de totale leesbaarheid. Ook geeft TomTom niet onmiddellijk een oplossing voor het probleem. Toch is het mogelijk om de leesbaarheid op je scherm te verbeteren door de reflectie op het scherm te verminderen.

4 oplossingen verbeterde leesbaarheid scherm TOMTOM

Glare Stomper 320

Als oplossing kan je een kap kopen die geschikt is voor toestellen tussen de 11,5 en 14 cm breed. Bij deze kap zit een self kit bij waarbij een deel permanent vast op het navigatietoestel wordt geplakt. Deze kap kost je wel al snel 19 euro. Je kan het pakket aankopen op http://www.glarestomper.com/

zonnenkap GPS

zonnenkap GPS

Op Aliexpress kan je eveneens overkappingen vinden. Daar liggen de prijzen een stuk lager van rond en bij de 5 dollar voor een kap.

Zelfmade kap

zonnekap GPS zelf maken

Zonnenkap in karton

Ben je handige en heb je tweezijdige plakband liggen, dan is het best mogelijk om het geld uit te sparen en zelf een kapje rond je GPS toestel te maken. Wel opletten dat je een materiaal gebruikt dat goed tegen de warmte kan zoals velcro. Je kan ook een frame in metaal/plastic maken dat over het scherm van de GPS schuift.

Een leuk filmpje kan je bekijken op:

  • https://www.youtube.com/watch?v=_77g3MK1b2Q (d.m.v. karton)
  • https://www.youtube.com/watch?v=8S61CnJEtCw

AntiReflex Screenprotector AntiGlare

antireflex folie GPS

Anti-reflex folie

Deze folie kan je over je GPS plakken en zou het probleem i.v.m. lichtinval drastisch verminderen. Het is ook geschikt voor de meeste touchscreens. Men maakt een onderscheid tussen klikfolie (bevestiging op frame) en adhesiefolie (via statische lading). Best kan je eerst de werking er van controleren voor aleer je de folie ook effectief aanbrengt. Meer informatie kan je vinden op http://www.smartfolie.com.




Een zonnenkapje is niet alleen handig voor betere visibiliteit. Het biedt ook bescherming tegen lichte regenval.

Helderheid GPS aanpassen

In bepaalde gevallen is het gewoon mogelijk om de helderheid van het GPS apparaat te verhogen. Dat is gebaseerd op dezelfde werking als een smartphone waar je de helderheid van het toestel aanpast met behulp van de ‘buitenfunctie’.

Beste navigatietoestellen van 2016

Ben je op zoek naar het beste navigatietoestel van 2016? Dan zoek je vooral een kwalitatief toestel dat je zonder problemen makkelijk van punt A naar punt B brengt. De 2 topmerken in autonavigatie zijn Garmin en TOMTOM. Misschien moeilijk om zelf een beslissing te nemen dus hebben we verschillende review sites afgeschuimd en de meest populaire en betrouwbare systemen voor je opgelijst.

Eigenlijk hebben we een onderverdeling gemaakt naargelang de prijs van het navigatietoestel. Dat is waarschijnlijk al een belangrijk uitgangspunt voor velen van ons. Volgende navigatietoestellen werden het best beoordeeld door klanten in het begin van 2016:

SAT NAV onder 350 euro

>>>>TomTom GO 5000

SAT NAV onder 250 euro

>>>>TomTom GO 60

SAT NAV onder 200 euro

>>>>Garmin Nuvi 65 LM

SAT NAV camper

>>>>TomTom GO Live Camper and Caravan

TOMTOM GO 6100

TOMTOM GO 6100

Wanneer we kijken naar een navigatietoestel dat algemeen goed scoort in alle reeksen, dan is het de TOMTOM GO 6000S. De volledige review kan je lezen op onze website.

Nieuwe moddelen

Vanaf 2016 zijn er voor bovenstaande reeksen nieuwe modellen beschikbaar. Zo heb je de nieuwe:

  • TomTom GO 51/61 (200 euro)
  • TomTom GO 510/610 (250 euro)
  • TomTom GO 5100/6100 (350 euro)

Vanaf een Go 510/610 kan je het touchscreen bedienen door te vegen, te knijpen en en in te zoomen. Eigenlijk hetzelfde wat je je kan doen bij een SmartPhone. Alle toestellen hebben lifetime maps en flitsers.

Wil je meer weten over de nieuwe modellen? Ga dan naar de website van TOMTOM >>> klik hier.

Wil je zelf op zoek gaan naar een model dat bij je past? Lees dan volgend: Wat zijn de beste navigatietoestellen 

R link tomtom

R-Link van Renault




De R-link is een multimediasysteem dat geïntegreerd is in het instrumentenbord van Renault. Maar naast multimediaopties biedt de R-link een ingebouwd TOMTOM Live navigatiesysteem om snel op je bestemming te geraken.

Bestemming invoeren TomTom Live navigatie

Om een bestemming in de R-link in te voeren, ge je vooreerst naar het hoofdmenu. Kies daar vervolgens voor het tabje ‘Navigation’.

Op het volgende scherm kies je voor het tabblad ‘Drive to’ of navigeren naar. 

R link tomtom

Net zoals bij een los navigatie model kan je kiezen om je huisadres in te geven of een specifiek adres in te geven die leidt naar jouw gekozen bestemming. Ben je misschien op zoek naar een leuke plek om te eten of het dichts bijzijnde tankstation? Kies dan voor ‘Places’ of ‘POI’ (point of intrest) om daar je keuze te maken.

R link adres ingeven

Geef je een specifiek adres in, dan dien je eerst een keuze te maken van welk land dat het adres wilt opzoeken. Vervolgens kan je de stad en het adres van bestemming ingeven.

Ga je een stad bezoeken, dan geeft het TOMTOM navigatiesysteem na het invoeren van het adres de mogelijkheid om een lijst van parkeerplaatsen weer te geven. Alleen wordt er niet vermeld of deze parkeerplaatsen betalend of gratis zijn. Wel geeft het weer hoeveel autoplaatsen normaal voorhanden zijn. Zo kan je het risico nemen om een kleinere parking op te rijden of toch te kiezen voor een grotere parking met hogere zekerheid op voldoende staplaats.

Om de route te berekenen maakt het navigatiesysteem gebruik van de IQ routes. Dat wil zeggen dat de route berekend wordt aan de hand van de inkomende informatie (file, werken, verkeerslichten, dag en tijdstip etc.) die het systeem krijgt om je zo snel mogelijk op bestemming te krijgen. Heb je een leuk adresje gevonden, slaag de plaats dan op onder favorieten voor een nog snellere navigatie.

Instellingen van TOMTOM R-link

Je kan het navigatiesysteem volledig configureren naar jouw wensen en noden. Hiervoor dien je opnieuw het hoofdmenu waar je vervolgens kiest voor de navigatietab. In dit tabblad kies je voor ‘settings’ of instellingen.
R-link instellingen navigatie

Vanaf dit scherm kan je volgende instellingen aanpassen:

– Kleuren aanpassen voor de verschillende kaarten
– Aangeven welke POI je op je kaart wilt weergeven
– Berekenen van de route: snelste, zuinigste of kortste route
– Bepaalde wegen vermijden zoals tolwegen en andere
– Stembegeleiding aan en uit zetten

Driving Eco 2

Ben je veel op de baan, dat is de functie Driving Eco 2 misschien wel iets voor jou. Aan de hand van dit systeem kan je makkelijk je verbruik (zowel voor elektrische wagens als wagens met een verbrandingsmotor) van elke rit controleren. Maar dit systeem geeft niet alleen je verbruik weer. Het geeft ook nog eens weer wat voor bestuurder jij bent. Ben je iemand die snel optrekt of rij je te veel in een hoog toerental? Deze functie geeft je handige tips om je rijgedrag aan te passen zodat ook jij kan bespreken op je vervoerskosten. Interessant als je lange afstanden aflegt tussen je woon-werkverkeer.

Om deze gegevens te bekijken, ga je naar het hoofdmenu en kies je voor ‘vehicle’ of wagen. Onder dat tabblad kan je kiezen voor Driving Eco 2.

Driving Eco 2

Kies vervolgens voor ‘Eco-Coaching’ en lees aandachtig de opmerkingen van het systeem om je rijgedrag te optimaliseren.

Driving Eco 2 - eco coaching

Via het de functie ‘Trip report’ kan je makkelijk nagaan welke routes je zuinig gereden hebt en aan welke je veel brandstof verbruikt hebt. Al deze rapporten kan je zelf klasseren onder bepaalde categorieën zoals woon-werkverkeer of vakantie.

Voordelen van eco-driving?

Misschien denk je wel, waarom is dat zo belangrijk dat is energiezuinig en aangepast rijverdrag vertoon. Eco-driving biedt heel wat voordelen en het is niet alleen de vermindering op je brandstofkosten.
=> minder algemene slijtage (banden, remmen, …)
=> minder stress in het verkeer
=> verhoogt de veiligheid op de openbare weg
=> geen tot weinig tijdsverlies in dit drukker verkeer
=> minder lawaaihinder
=> minder CO2 uitstoot en beter voor het milieu

R-Link store

Om uw producten te beheren, kan je verbinding maken met de R-Link store dit ofwel via:

– Vanuit de wagen via de R-link.
– Vanuit je computer.

R-Link store

‘Na de levering van je nieuwe voortuig heb je nog 90 dagen gratis toegang om kaartupdates door te voeren.’

Natuurlijk dien je wel een R-Link account te hebben om toegang te krijgen tot de R-Link store. Via deze R-link toegang kan je de nodige mappen en kaarten downloaden om je navigatiesysteem te updaten.

R-Link store
Hoe software downloaden en kaartupdates uitvoeren? Maar hier een account aan.

Lees Meer




soorten navigatietoestellen

Type navigatiesystemen

Welk Type navigatiesystemen bestaan er?

De laatste jaren kunnen we navigatie niet meer wegdenken uit onze samenleving. Er bestaan verschillende type navigatiesystemen van TomTom die wij hier gaan bespreken. Alle type navigatiesystemen hebben zowel voor als nadelen maar hebben in de meeste gevallen dan ook andere functies. Sommige systemen gebruik je in de auto, andere om te sporten en nog andere kan je gebruiken om te wandelen of te fietsen.



Draagbare navigatiesystemen

los navigatietoestelIk denk dat we moeten beginnen met de meest bekende en langst bestaande systemen, namelijk de losse navigatietoestellen. Hiermee bedoelen we apparatuur die je los kunt kopen en installeren in de wagen. Bekendste merken voor autonavigatie zijn TomTom, Garmin en Mio hoewel er vroeger nog veel meer merken op de markt waren zoals: Magellan, Medion, Navigon, Pioneer

Gemiddeld zijn ze 10 op 10 cm groot, hebben een touchscreen om de instellingen aan te passen en een oplaadbare accu voor onderweg. We spreken van een ‘los’ navigatietoestel omdat het apparaat niet ingebouwd is in een wagen, camion of andere. Je kan het dus overal mee naar toenemen. Bij alle pakketten die je aankoopt heb je dan een raamhouder en een acculader (12V) (voor sigarettenaansteker) voor in de wagen op te laden.

Voordelen

  • Je kan het apparaat uit de wagen halen/antidiefstal. Hoewel velen dat niet doen, kan het juist leiden tot meer auto-inbraken.
  • Compact en flexibel.
  • Groot beeld voor duidelijke navigatie.
  • Je kan het loskoppelen en meenemen om te navigeren onderweg.
  • Basismodellen zijn goedkoop en toch met gratis updates, verkeersinformatie enz..
  • Kwalitatief, hitte en shockbestendig.
  • Gemakkelijk touchscreen voor bediening.
  • Sommige apparaten kunnen gebruikt worden als mediaspeler.
  • Geen Wi-Fi nodig.

Nadelen

  • Updates dienen via de computer te gebeuren.
  • Weerkaatsing licht op scherm bij zonnige dagen.
  • Accu is snel leeg.
  • Kleine vertraging op het GPS signaal.
  • Bij oudere modellen is het soms moeilijk om updates te installeren.
  • Reparaties kosten minstens 110 euro en is vrij duur.
  • Opladen beurt in de auto met de 12V lader.
  • draagbaar maar niet handig voor fiets of wandeltochten hoewel die optie er wel is.

|BESTE GPS: TomTom Go 500 Magellan SmartGPS

==> Dit type navigatiesysteem werd oorspronkelijk verkocht aan particulieren en zelfstandigen omdat de ingebouwde versies nog veel te duur waren. Ik vermoed dat deze na verloop van tijd stilaan uit het assortiment gaan verdwijnen. Natuurlijk voor campers of vakantiegangers blijft dit nog een goed alternatief tot alle auto’s een ingebouwd systeem bezitten.




Andere draagbare modellen

draagbaar navigatietoestelHierboven hebben we gesproken voer de belangrijkste groep en dat waren de losse modellen voor in de wagen. Deze navigatiesystemen worden dan ook het meest verkocht. Maar je hebt natuurlijk ook nog andere losse modellen voor bijvoorbeeld te gaan sporten => GPS Sporthorloges voor twemmen en lopen. Bekenden zijn de TomTom runner en TomTom Multisport horloge. Maar je hebt ook de Apple Watch Os2 bijvoorbeeld. Of de losse modellen van  Garmin om te gaan fietsen of lange trektochten te maken die in het bezit zijn van specifieke topokaarten.

Voordelen

  • Bijkomende functies voor hoogtemetingen, snelheid, luchtdruk en veel meer, allemaal afgestemd op de sport die men beoefend. Daarbij kunnen persoonlijke gegevens verwerkt worden in een apart programma zodat sportprestaties kunnen bijgehouden worden.
  • Meestal geen verkeersinformatie of zaken die bij autonavigatie wel belangrijk is. In dit geval is dat niet echt een minpunt.
  • Klein, compact en draagbaar.
  • Lange batterijduur + makkelijk extern opladen.
  • Hebben vaak offline maps zodat Wi-Fi niet noodzakelijk is.

Nadelen

  • Duurder als de losse autonavigatiemodellen.
  • Dikwijls zwart/wit scherm met beperkte informatie.

|BESTE GPS: Garmin Nüvi 2589LMT 

==> Dit type GPS systeem wordt gebruikt door sporters: wandelaars, fietsers en avonturiers.

Ingebouwde autonavigatie

We spreken van ingebouwde autonavigatie wanneer de GPS in de auto is ingebouwd. Je kan het navigatietoestel dus niet zomaar verwijderen. Hoewel dit vroeger een luxe optie (business package) was bij de aankoop van een wagen, komt een ingebouwde navigatie vaker en vaker voor. Dit komt natuurlijke door de prijsdalingen van de afgelopen jaren. Vroeger waren deze ingebouwde modellen dus vrij duur maar tegenwoordig zijn deze modellen qua prijs vergelijkbaar met de draagbare modellen.

ingebouwde autonavigatie met media functiesHet is dus duidelijk dat je met zult type navigatiesysteem niet gaat zwemmen of lopen. Het heeft slechts één bepaalde functie en dat is uitsluiten navigatie voor voertuigen.

De prestaties van deze ingebouwde systemen verschillen vaak per automerk.

Voordelen

  • Stemmen afgestemd op radio, verkeersinformatie en zelfs telefoon. Bellen is dus geen enkel probleem meer ook al staat de GPS op.
  • Het signaal blijft sterk ook in tunnels. Dat komt door de gyrosensoren.
  • Niet meer sleuren met kabels, bevestigingsstukken en andere.
  • Bij ingebouwde systemen is er altijd mediasoftware bij geleverd voor het afspelen van DVD, CD en andere. Meestal is er ook een USB ingang voor het afspelen van muziek.
  • Mogelijkheid integratie achteruitrijcamera.
  • Geen tot weinig vertraging op het GPS signaal.
  • Gebruikt boxen van de auto en dus betere geluidskwaliteit.
  • Minder last van invallend zonlicht.
  • Minder kans op auto-inbraak.
  • Ruime kaartdekking tot 45 Europese landen.

Nadelen

  • Bij oudere modellen kan je problemen krijgen met updates: garage of out of date. Je kan wel eventueel een nieuwe CD/DVD kopen met nieuwe kaarten/maps. Opgelet! Kijk altijd na of deze nog steeds compatibel zijn met het huidig systeem dat in de auto steekt. Bij recentere modellen kan je de nieuwe kaarten (of updates) op een SD kaart plaatsen en deze in de ingebouwde autonavigatie gebruiken.
  • Het vervangen of kopen van een ander systeem kan problemen geven is is vrij duur (tot 150 euro).
  • Niet draagbaar en dus minder functioneel ( niet voor fietsen of wandelen)
  • Je route op voorhand berekenen gaat niet binnenshuis.
  • Je kunt het navigatiesysteem niet verwijderen om in een tweedehandswagen te plaatsen bijvoorbeeld.

Tegenwoordig is het eveneens mogelijk om in een tweedehandswagen zelf een inbouwnavigatie te plaatsen. Dat kost over het algemeen iets duurder als de reeds standaard inbouwnavigatie nadat ze uit de fabriek komt maar dit kan gecompenseerd worden door de werkuren die men uitspaart.

|BESTE INBOUWNAVIGATIE: Navi 950 Opel + TomTom Renault + Connect Nav van Peugeot

==> Weldra zal er in elke wagen een GPS tandaard ingebouwd worden. Dit type is voor iedereen die met een wagen of ander vervoermiddel (camion, taxi, leveranciers) rijdt.

Navigatie Apps

app navigatieNog een ander type dat we hier bespreken, zijn de navigatie apps. Je zou ze kunnen onderbrengen in de draagbare apps maar deze wil ik apart bespreken wegens de functionaliteit en het gebruik er van. Navigatie apps kan je installeren op Windows telefoon, Android, iPhone, Blackberry enzovoort.

Voordelen

  • Installeren en updaten is super makkelijk.
  • Makkelijk en overal opladen van de batterij.
  • Offline kaarten dikwijls beschikbaar maar hangt af van app tot app.
  • Je hebt altijd en overal een GPS bij de hand. Leuk om te gebruiken tijdens citytrips.
  • Extra leuke functies zoals informatie omtrent restaurants op zoeken, huizen te koop via Immoweb/ImmoVlan en dergelijke meer.
  • Goedkoop in mappen.
  • Nieuwe GSM? Geen probleem. App opnieuw downloaden en klaar.
  • aankomsttijden, routes, favoriete plekken kan je nu delen via social media.
  • SMS en gesprekken blijven ontvangen is geen probleem.

Nadelen

  • Verbruikt redelijk wat batterijvermogen.
  • Sommige apps hebben Wi-fi nodig om te navigeren. Andere hebben ook offline maps die je kan gebruiken om te navigeren.
  • Moeilijk te gebruiken in de wagen als je geen raamhanger hebt. Maar daar zijn ondertussen wel oplossingen voor.
  • GPS wordt gebruikt voor de beveiliging van je GSM. Niet echt duidelijk hoe het met de privacy instellingen gesteld is.
  • Opgelet met Mobiel internet. Surf je via je telecomprovider, dan kunnen de kosten wel eens hoog oplopen. Surf dus steeds via wi-fi of gebruik de offline maps.

|BESTE APP: TomTom + Google MAPS (gratis) + Sygic + Scout van Telenav (gratis)+ Waze + Appl Maps (gratis)

==> Populair onder de jeugd wegens het gebruiksgemak en prijs. De grote functionaliteit maakt dat navigatie apps voor iedereen geschikt zijn.

Graag horen wij jullie reactie op dit artikel: type navigatiesystemen 😉

Beste navigatietoestellen

Wat zijn de beste navigatietoestellen?

Bekende navigatietoestellen

In der beginjaren waren er op het gebied van navigatie, verschillende spelers op de markt. Nu kunnen we deze spelers herleiden tot 3 belangrijke merken:

  • Mio
  • Garmin
  • TomTom





Verder merken we een stijging van het aantal navigatie-apps voor iPhone, Android en Windows Phones en zelfs een daling van het aantal losse GPS toestellen. Ook merken we een stijging in aantallen voor de ingebouwde autonavigatiesystemen. Meer en meer auto’s zijn standaard uitgerust met een autonavigatiesysteem. Zelfs wanneer je achteraf een vast apparaat laat inbouwen, is de kostprijs fel gezakt ten opzichte van enkele jaren geleden. Dat maakt het voor ons natuurlijk gemakkelijk om te kiezen tussen een goed navigatietoestel? Dat hangt er natuurlijk vanaf wat je wensen zijn. In ieder geval zijn de meeste merken blijven evolueren en beter geworden. De schermen zijn groter geworden, krijgen een grotere resolutie, kortere verbindingstijd enz.

Wel heb ik gemerkt dat eigenaars van losse navigatietoestellen enorm veel problemen ondervinden met enkele simpele updates. Toestellen zijn snel achterhaald waardoor software niet altijd compatibel is om nieuwe updates door te voeren. ==> TT storingen

Een aantal minpunten zijn onder andere:

  • Garmin beste GPS

    Een toestel dat aan alle verwachtingen voldoet.

    De autonomie van bepaalde toestellen. Aangezien in de meeste gevallen de toestellen met een aansluitingskabel voorzien zijn, wordt de levensduur van de batterij beperkt.

  • Extra functies die zelden gebruikt worden zoals bluetooth en mediaspeler, worden er terug uit gezwierd. De prijs van een toestel is wel hetzelfde gebleven.
  • Voor autoreizen met een camper bijvoorbeeld, ben je genoodzaakt om een apart toestel te kopen. Die geeft dan aan welke routes geschikt zijn voor grote voertuigen zoals een camper.
  • Sommige fabrikanten hebben de wandelroutes uit de navigatietoestellen gehaald. Je zal dus apart wandelnavigatietoestel moeten kopen. Op dat vlak heeft Garmin zich gespecialiseerd. Toch, ik moet toegeven dat ik de wandelroutes van TT wel eens geprobeerd heb maar daar ben ik zelf niet zo tevreden over. De meeste routes lopen over geasfalteerde wegen en dat is nu net niet waar je een GPS nodig hebt. Of ik toch niet. Dus in die zin, mis je niet zoveel.

Wat zijn de beste navigatietoestellen?

Elk navigatietoestel heeft wel zijn voor en nadelen. Het hangt er dus allemaal van af wat je wensen zijn en waarvoor het navigatietoestel gebruikt wordt. Voor vakantie is een basistoestel voldoende. Ben je dagelijks op de baan, dan kan je best een toestel nemen dat uitgebreide verkeersinformatie aangeeft. Zo ben je snel op de hoogte van mogelijke files en omleidingen. Er bestaan zelfs toestellen met integratie van een simkaart. Makkelijk wanneer je in de wagen veel moet bellen.




De functie waarvoor je het navigatietoestel wil gebruiken, is belangrijk. Wil je het toestel gebruiken om fietstochten te maken of wordt het enkel in de auto gebruikt? TT richt zich niet zozeer om fietsen en wandelen terwijl Garmin dat dan wel weer doet.

Dat is natuurlijk allemaal wel goed en wel. Maar wanneer we een toestel mogen uitgeven als beste navigatietoestel zal het wel aan een aantal kwaliteitseisen moeten voldoen.

Een aantal factoren waar je dus moet op letten wanneer je een navigatietoestel aankoop:

Leesbaarheid, overdag en ‘s nachts

Een dag- en nachtmodus zorgt er eigenlijk voor dat ‘s nachts de helderheid van het scherm lager is dan overdag. Dat zorgt er voor dat overdag de bestuurder het scherm goed kan aflezen en ‘s nachts niet verblind wordt door fel licht. Bij een groot deel van de GPS toestellen gebeurt de omschakeling nagenoeg automatisch.

Contrastwaarden

Voor een duidelijk beeld te krijgen – ook bij zonnig weer – is het belangrijk dat het contrast van het scherm voldoende hoog is. Vanaf 300 cd/m² het navigatietoestel goed bruikbaar tijdens zonnige dagen.

De werkelijkheid en de GPS

Nog een belangrijk punt is hoe je GPS de reële situatie op de baan weergeeft en wanneer ze je op de hoogte stelt wanneer je van richting of rijvak dient te veranderen. Om te kunnen voorsorteren is dat bijvoorbeeld belangrijk als je ergens in Brussel op een 4 baansvak staat.

Gesproken instructies

Het lijkt logisch dat je de navigatiestemmen goed kan verstaan. Toch hebben we al gemerkt dat dat niet bij elk toestel het geval is. Het is natuurlijk ook afhankelijk van het type stem dat je geïnstalleerd hebt maar ook van het geluidsniveau. Dikwijls wordt er een onderscheidt gemaakt tussen stadsnavigatie en autosnelwegnavigatie.

Gebruikersgemak

Dit heeft betrekking op het simpel gebruik van uw toestel. Heeft het toestel een makkelijk vindbaar menu, handleiding, knoppenbediening? Hoe vlot kan men instellingen veranderen? Etc.

Wat met extra kosten?

Naast bovengenoemde factoren, dienen we ook rekening te ouden met de extra kosten die men moet betalen. Bijvoorbeeld, is een gps houder inclusief bij de aankoop of moet deze apart aangekocht worden? Wat zijn de kosten voor jaarlijkse abonnementen? Wanneer je niet zoveel gebruik maakt van een GPS toestel, is het misschien aan te raden op te kiezen voor een navigatie-app? DGarmin ideaal voor fiets- en wandelroutesie kosten liggen over het algemeen een stuk lager.

Het resultaat

Uit eigen ervaring en ervaringen van andere gebruikers, blijven TT en Garmin de eerste twee plaatsen domineren. Wil je een simpel basistoestel, dan staat Garmin op de nummer 1 met zijn nuvi 55 WEU. De prijs ligt tussen de 100 en 140 euro. Voor 90 euro extra heb je levenslange kaartenupdates. Mio staat op de derde plaats maar als je kiest voor het goedkoopste navigatietoestel, dan moet je bij Mio zijn. Die kwaliteit is echt nog wel deftig en voor ‘weinig’ gebruik is dat zeker voldoende.

Wanneer we over apps spreken, staat TT wel op kop met de Tom2 Europe (iOs) app. Zeer gebruiksvriendelijke en uitstekende berekening van de routes.

Gratis navigatie app?

Zit je niet zo fantastisch in met de kwaliteit? Waarom dan niet kiezen voor een gratis navigatie-app? Voor Android kan je kiezen voor de Google Maps. Het kan eventueel ook gebruikt worden op iPhone. Voor deze app heb je wel een data-abonnement nodig. Dat kan van je internetprovider zijn of via je telefoon. De reden hiervoor is dat de app enkel online werkt.

Wil je ook offline kunnen navigeren? Kies dan voor de Nokia Here voor Android. Ook beschikbaar voor iPhone GMS toestellen. De kaarten nemen wel redelijk wat geheugen in beslag. Voor de rest kan je de mappen en kaarten afzonderlijk downloaden en installeren.

 

Bron: www.testaankoop.be
Tom2 Go mobile app

Tom2 Go mobile app gratis beschikbaar in app store

Tom2 Go mobile app





Tom2 heeft op 25 maart een persartikel de wereld in gestuurd dat vanaf heden de Tom2 Go mobile app in 64 Google app play stores beschikbaar is. Deze app is geschikt voor Android apparaten. Opgelet! Met deze gratis app kan je slechts 75 km per maand opgebruiken. Niet gebruikte km worden niet toegevoegd aan de volgende maand. Wil je meer navigatiemogelijkheden, dan dien je via de app store een abonnement af te sluiten. Je hebt abonnementen van 1 jaar of 3 jaar. Was je reeds klant van de vorige Tom2 Android app? Dan krijg je sterke verminderen bij aankoop van een nieuw Tom2 go mobile pack. Je betaalt nl. maar een halve euro ervoor.

De app is overal ter wereld te gebruiken en levert real time verkeersinformatie, flitscamera notificatie en offline mappen, snelste of kortste route, nuttige plaatsen,  etc.. Je hebt dus geen internet nodig om toch je route te berekenen.

De Tom2 Go app is beschikbaar op https://play.google.com/store/apps/details?id=com.tomtom.gplay.navapp

Opmerkingen van klanten over Tom2 Go mobile app

Natuurlijk klikt het weer te mooi om waar te zijn. Maar wat denken de klanten van Tom2 Go mobile app er zelf van? We geven enkele opmerkingen weer:

  • De app verbruikt veel batterij – mogelijk wordt uw mobiel apparaat warmer. Issue is opgelost na update naar Lollipop (Android 5.0.1)
  • De app werkt ook op Samsung Galaxy Note 4 wat vroeger niet het geval was.
  • Navigatie stem kan niet veranderd worden.
  • Iets moeilijkere bediening ten opzichte van de vorige app.

Je kan alleen een nieuwe kaart op je SD kaart krijgen wanneer deze meer geheugen heeft dan het vrij geheugen van je GSM!!




    • De Tom2 Go mobile app en offline maps worden geïnstalleerd op de plaats waar het meeste geheugen vrij is. Dat kan dus op je SD kaart zijn of op je GSM zelf.
    • Je kan kiezen tussen 2D en 3D kaarten.
    • Komt voordeliger uit dan TomTom live service.
    • Geeft snelheidsbeperkingen aan die vrij accuraat zijn.
    • Soms blijft de installatie van de nieuwe app hangen. Dan dient je contact op te nemen van Tom2 zelf.
    • Je kan geen route meer plannen tussen 2 verschillende willekeurige punten.
    • Opgelet voor het wi-fi gebruik wanneer men “update alleen via Wi-Fi” selecteert. Je betaalt dan je telefoonprovider hoge kosten.

    Technische informatie

    • Memory: 90 MB
    • Versie app: 1.4.1
    • Eisen Android GSM: 4.0.3 en hoger
    • Schermresolutie: minimaal 800×480 pixels.
    • Kosten: 20 euro/jaar tot 45 euro/ 3 jaar

    Om een kaart op een SD kaart te krijgen, moet je de Tom2 Go mobile app eerst de-installeren en de vorige kaart verwijderen. Vervolgens steek je een SD kaart in je GSM die meer geheugen heeft dan je GSM zelf. Installeer de mobile app opnieuw en installeer de nieuwe kaart.

    De oude app is niet langer te koop via Google Play Store. Ga naar je folder ‘My maps’ waar je deze nog wel kan terug vinden. Ook worden de updates van kaarten maar ondersteund  tot 1 oktober 2015.

    Bekijk de mogelijkheid per land op http://uk.support.tomtom.com/app/content/id/8/locale/en_GB

    Tom Tom werkt aan een zelfrijdende auto

    Tom Tom en Volkswagen werken samen

    Het is zover. Tom Tom heeft besloten samen te werken met Volkswagen Group research om een zelfrijdende auto te ontwikkelen en op de markt te brengen (automotive market). Dat hebben ze in een persbericht bekend gemaakt. Dit systeem noemt men het  Highly Automated Driving (HAD) systems en is gebaseerd





    op sonar apparatuur, stereo camera’s, lasers, en radar

    . De bedoeling van de samenwerking, is om een digitale map te kunnen maken van de omgeving waarin men zich bevind wanneer men met de wagen rondrijdt.

    De huidige navigatiemogelijkheden (geometrie, straatnamen, adressen, snelheidsbeperkingen enz.) bieden niet genoeg functies en mogelijkheden om een zelfrijdende auto te ontwikkelen die veilig en efficiënt functioneert. Voor de ontwikkeling van een zelfrijdende auto heeft men veel meer en recentere data nodig. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk om te weten waar er zich stoplijnen en verkeerslichten bevinden. Samen werken ze aan een Navigation Data Standard  (NDS) die universeel is en kostenbesparend. Behalve Volkswagen zijn ook BMW, Hyundai, Garmin en Volvo lid van het NDS. 

    Voordelen zelfrijdende auto?

    Men vraagt zich af, waarom een zelfrijdende auto op de markt brengen? Hebben we allemaal geen geniet om zelf met de auto rond te toeren?Dat is nu net wat zo leuk is om met een oldtimer op een warme zomerdag het land af te schuimen. Toch heeft zo’n wagen heel wat voordelen. Denken we dan aan minder verbrandingskosten, minder files en de hogere veiligheid die zo’n wagen kan bieden. Doordat HAD systeem snel voorwerpen kan detecteren en identificeren, is de reactiesnelheid aanzienlijk hoger dan van een gewone automobilist die op zijn rem gaat staan. Daarbij is het probleem van de ‘dode hoek’ uitgesloten.

    Een ander voordeel is natuurlijk de tijdsbesparing. Hoeveel mensen zijn dagelijks uren op de baan om naar en van hun werk te rijden. Wanneer men in die tussentijd andere zaken kan doen, is dat handig meegenomen.

    Ook restaurants en cafés zullen de autonome wagen graag zien komen. Dronken achter het stuur behoort tot het verleden. De Bobcampagnes worden hoe langer hoe meer overbodig.

    Nadelen van het automotive systeem

    Men vermoed dat in 2020 een zelfrijdende auto voor het grote publiek een feit is. Misschien zelfs sneller. Tegen die tijd moeten er serieuze mobiliteitsaanpassingen gebeuren. De vraag is wat we nu dan nog in het huidige verkeersbeleid moeten investeren. Is dat geen weggesmeten geld? De vraag is niet of dit type wagen er komt! De vraag is wanneer komt hij. hoe zit het dan met het openbaar vervoer? Men kan zo’n auto op lange termijn gaan bekijken als een ‘geïndividualiseerd openbaar vervoer‘ waar mensen makkelijk kunnen carpoolen. Het creëren van extra wegen is dan misschien belangrijker dan investeren in openbaar vervoer.

    Dit systeem kan ook tot gevolg hebben dat de personeelsbehoefte in de transportsector afneemt.

    Waarschijnlijk zal er aan dit type wagen een serieus kostenplaatje hangen.




    Hoe zit het met de wetgeving?

    In Amerika heeft men onlangs de wetgeving omtrent verkeer aangepast. Het is bijvoorbeeld in Californië (Google Driverless Car) toegelaten om met een autonome wagen te rijden, zolang er maar iemand achter het stuur zit die kan ingrijpen indien nodig. Maar niet iedereen kan met zo’n wagen rijden. U dient hiervoor een speciaal rijbewijs en verzekering af te sluiten. Die verzekeringen lopen op het moment hoog op.

    Ook Spanje in ondertussen volop aan het experimenteren met de (Volvo’s driverless road train).

    In Nederland en België kan men er alle sinds nu over dromen. Wel heeft de minister van infrastructuur meegedeeld dat er weldra testritten met zelfrijdende wagens wordt ondernomen. Maar dat voorstel wordt pas volgend jaar in 2015 naar de tweede kamer gestuurd.

    Tegen 2018 verwacht Google zijn eerste autonome auto met LIDAR laser remote sensing systeem rijklaar zal zijn voor de markt. De grote merken zoals Audi, BMW, Nissan, GM hopen op 2020 een ‘betaalbare’ versie voor de middenklasse op de markt te brengen. De verwachtingen zijn dat tegen 2040 3/4 van alle wagens autonoom rijden. 

    Voordelen ingebouwde autonavigatie

    Inbouwnavigatie

    Er zijn wel degelijk verschillen tussen een apart navigatietoestel dat verplaatsbaar is en een ingebouwd autonavigatiemodel. Meestal is een inbouwmodel een stuk duurder hoewel de kosten tegenwoordig enorm gedaald zijn. De optie voor een ingebouwde autonavigatie is minder duur geworden dan 5 jaar geleden. Hierdoor wordt het door veel mensen nu als standaard optie genomen bij de aankoop van een nieuwe wagen.

    Gyroscoop en speed pulse

    Een ingebouwd navigatiesysteem beschikt eveneens over extra mogelijkheden die een portable GPS toestel niet beschikt. Zo gebruikt een ingebouwd navigatietoestel een gyroscoop en speed pulse waardoor de GPS de route blijft calculeren onder een brug bijvoorbeeld wanneer er geen GPS ontvangst is? Deze software zorgt ervoor dat er een rechtstreekse verbinding is tussen het ingebouwde navigatiesysteem en de snelheidsmeter. Op die manier berekent het navigatiesysteem de route en de afstand die u aflegt.



    Bluetooth op een navigatiesysteem

    Bluetooth is er eigenlijk gekomen doordat men een connectie wilde tussen een GMS en andere apparatuur. Hierdoor is er ook de mogelijkheid ontstaan om via je ingebouwde autonavigatie systeem Handsfree te bellen.

    TomTom Camera Video interface 

    Voor enkele ingebouwde toestellen, hebt u ook parkeerassistentie in de vorm van een camera video interface. Dat heb je bv. bij Renault en Opel. De prijs hiervan in ongeveer 300 euro.

    Ingebouwde autonavigatie en audo/video connecties

    Inbouwnavigatiesystemen beschikken meestal over een CD of een DVD speler. Zo kan je bijvoorbeeld ook naar TV kijken wanneer je in het bezit bent van een Tuner. Een digitale TV tuner is dan wel noodzakelijk.

    Tegenwoordig bestaan er reeds heel wat applicaties die toelaten om bijvoorbeeld eigen muziek of video’s op je autonavigatie af te spelen. We hebben deze reeds besproken in het artikel:

    Films en muziek afspelen met TomTom GPS: TomPlayer

    In de nieuwste systemen, zitten deze applicaties reeds geïntegreerd.




    Ingebouwde met navigatiesystemen met TomTom-navigatie

    We sommen hier een lijst van ingebouwde autonavigatie systemen op:

    • Uconnect™ 5″ Radio Nav-systeem
    • Blue&Me TomTom 2 LIVE
    • Renault R-Link
    • Carminat TomTom
    • Carminat TomTom LIVE
    • Lexus CT MoveOn Navi
    • Mazda Navigation System (NB1)
    • Mazda NVA-SD8110 EU LIVE
    • Toyota Aygo Connect Multimedia-systeem

    Koop je een nieuwe wagen, dan kan je als optie de TomTom autonavigatie erbij nemen. Koop je een tweedehandswagen, kan je nog altijd opteren om achter een navigatiesysteem te laten plaatsen. De installatiekost bedraagt ongeveer 150 euro.