Oplossing WNRO

GPS Week Number Roll-Over

Sinds 6 april 2019 zijn er heel wat navigatiesystemen die niet meer naar behoren functioneren. Misschien heeft ook jouw navigatiesysteem te lijden onder het ‘GPS week Number Roll-over (WNRO)’.

Het zijn niet alleen sommige TT navigatie systemen die door de roll-over niet meer deftig werken. Ook oudere Garmin toestellen kunnen mogelijk geaffecteerd zijn.

Uitval software satelliet ontvangst

Wat is de WNRO

Het probleem ligt namelijk in het feit dat de de satellieten maar 1024 weken kunnen tellen en dan springt de teller weer op 0. Jouw GPS toestel krijgt dan verkeerde informatie door over de huidige datum waarin we zitten, met name 1999. Hierdoor krijgt je GPS toestel moeite om het signaal van de satellieten te onderscheppen met de gevolgen van dien. Eigenlijk heeft het probleem iets weg van de millennium bug!

Welke merken GPS toestellen worden beïnvloed?

  • Niet alleen TomTom,
  • maar ook Garmin : Garmin Customer Support op 02 663 78 03,
  • Mio en Navman: Nederland +31 (0) 20 7946978, België +32 (0) 787 99588. Bereikbaar van maandag t/m vrijdag tussen 9.00-13.00 en 14.00-17.00 uur.
  • Grundig : (stuur naar service@edco.nl ) hebben te lijden onder de WNRO.

Navman 5000 LM, de Mio Spirit 7700 en modellen uit de Spirit 5000 serie geven mogelijks de tijdcodering niet goed weer. Na een update zou deze moeten hersteld zijn.

Zowel de losse als ingebouwde navigatiesystemen kunnen last ondervinden van de WNRO.

Welke TomTom navigatietoestellen worden niet beïnvloed door de WNRO?

  • Wanneer je je navigatie systeem regelmatig update, zal je mogelijks geen last ondervinden van de WNRO.
  • Alle Nav4 navigatie systemen zouden in principe naar behoren moeten functioneren. De Nav3 en Nav2 systemen kunnen wel problemen ondervinden.
  • De sporthorloges en de actiecamera’s worden door de WNRO niet beïnvloed.

Op de website van TT kan je nagaan of jouw toestel beïnvloed is door de WNRO: www.Tomtom.com

Symptomen dat je toestel onder invloed van de GPS Week Number Roll-Over niet meer naar behoren werk

Een eerste symptoom dat aangeeft dat je GPS toestel geaffecteerd is door de WNRO is dat je navigatietoestel geen GPS signaal ontvangt hoewel hoewel het toestel wel satellieten detecteert. Kijk dit na in de instellingen van je GPS -> GPS status.

-Vindt hij na eindeloos lang zoeken toch en signaal, dan is navigatie helemaal in de war. De rijrichting veranderd constant.

-De snelheidsmeter op het GPS toestel komt niet overeen met de werkelijke snelheid.

-De satellietverbinding valt continu uit.

-Verkeerde tijdsindicatie van aankomst.

Oplossing voor de WNRO

De enige mogelijkheid is een update van je systeem uit te voeren.

Carminat TomTom Software

Je kan de discussie volgen op het forum: Forum.tomtom

Bij de Carminat is het een ander verhaal. Heb je niet tijdig en daarmee bedoelen we, voor 6 april de update uitgevoerd dan is dit niet meer mogelijk en functioneert je systeem niet meer.

Bron:
https://www.tomtom.com/en_gb/in-dash-navigation/wnro-carminat/

Modellen TomTom ouder dan 8 jaar

Modellen ouder dan 8 jaar worden niet meer ondersteund. Hierdoor is het niet mogelijk nog een update uit te voeren om het probleem te verhelpen. Je oude GPS toestel is niet meer bruikbaar. Wel krijg je een korting als je je oude toestel vervangt door een nieuw toestel.

Raphaella
Zaakvoerder bij www.outspoken.be
Ik ben een schrijver in hard en nieren. Wetenschapper, auteur, websitebeheerder, vastgoedbediende, Herborist in de maak. Teksten nodig voor een website of magazine, dan kan je mij altijd contacteren.

"Glimlach naar je probleem dan laat het zich van de andere kant zien."

7 gedachtes op “GPS Week Number Roll-Over”

  1. Abraham Gerritsen

    Mijne Heren
    leeftijd 84 oplossen van mijn probleem is voor mij niet te ingewikkeld. Het probleem deed zich voor in een stad in Belgie ( erg vervelend). Het door u omschreven probleem.
    Tom Tom,heb ik 4jaar jaar geleden in Frankrijk gekocht.
    Hoe kan ik dit oplossen.Indien mogelijk graag een adres van een servicepunt,voor een persoonlijk contact.
    4en42 Z1230 4en4.001.08

  2. Carla van Twisk

    Goedenavond, ik heb een tomtom via 125 BH3480A06267 die wacht op bruikbaar GPS signaal, updates lossen het probleem niet op.
    Wat kunt u voor mij doen?

    Ik hoor graag van u,

    vriendelijke groet, Carla van Twisk

  3. Huub Meinema

    Beste mensen ik denk dat mijn TT niet onder het WNRO virus valt. Hij start zelden op en dan doet hij het weer maar nu krijg ik hem niet eens meer aan de praat
    Deze TT heb ik 5 jaar en gebruik hem alleen als we in de zomermaanden op vakantie gaan. Dus dat is ± 3maanden per jaar. De rest van het jaar ligt hij in de kast.
    In maart voordat we weg gingen heb ik nog een kaart update gedaan en een nieuwe kaart gekocht en nu al op dat is wel vlug.
    Heb nog een oude die doet het nog steeds maar die heb ik nu niet bij me. We zijn al 4 weken onderweg en dit is erg lastig.

  4. heb een reset nodig na WNRO ; kan serienummer niet vinden. wat moet ik doen

  5. TYBERGHIEN Guido

    Heb een gps merk tomtomTTVIA130 LTM serienr. AX5362D03492 aangekocht op 23.11.2012
    Ik kan geen updates ontvangen sinds enkele weken.
    Op het scherm van de pc lees ik : dat de servers momenteel overbelast zijn en bij terug opstarten
    komt er werking voor de installatie van de updates

  6. I think the info provided about loss of time etc and wrno was poorly advised.
    I was away for a period of time and only found out about it when I returned and now my device is useless.
    No more tottom for me!!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *