MyDrive installeren en navigatie updaten

MyDrive installeren

Via de software van MyDrive kun je altijd aan de meest recente versie van de TomTom-applicatie komen. Om updates te installeren via MyDrive connect moet je de onderstaande stappen volgen. Opgelet dit is een algemene instructie handleiding voor Windows XP, Windows 7, Windows 8 en Mac. Tussen deze besturingssystemen kan het installeren van MyDrive iets verschillen. De algemene procedures blijven het zelfde.



Niet alle toestellen van TomTom werken op Mydrive. Sommige navigatiesystemen werken enkel op TomTom Home.

TomTom Home <- klik hier

MyDrive is compatibel met de volgende toestellen (zie figuur hieronder).

MyDrive-compatibiliteit

Wanneer je de software installeert krijg je de hieronder gegeven meldingen:

Mydrive installeren op windows

Zorg ervoor dat de gps ontkoppeld is van de pc. Vervolgens kan je ervoor kiezen om Mydrive automatisch op te starten bij connectie of niet. Deze laat ik aangevinkt. zoniet moet je deze altijd manueel opstarten.

Mydrive automatisch starten

De software Mydrive is nu geïnstalleerd. Wat je nu nog nodig hebt is een account. Hiervoor dien je een e-mailadres op te geven en een wachtwoord.

Mydrive account aanmaken

Ik heb mijn oude gegevens gebruikt van een oudere TomTom die met TomTom Home werkte. Deze werken perfect om in te loggen.

Mydrive tomtom start 20 dienst geactiveerd

Er wordt nu gevraagd om connectie te maken met de PC en het toestel toe te voegen aan MyDrive Connect.

Mydrive account aanmaken navigatie aansluiten

Mydrive account aanmaken navigatie toevoegen

Jouw Navigatiesysteem wordt automatisch herkend. Vervolgens krijg je een melding op je navigatiesysteem dat je het veilig kan loskoppelen van de pc.

Of je kiest er voor dat Mydrive zoekt naar mogelijke updates. Dat moet je selecteren op de pc.

Update via Mydrive

1. Zorg dat je MyDrive Connect heb geïnstalleerd op je pc of mac. Lukt het niet om MyDrive Connect te installeren? Klik dan hierMyDrive connect programma openen

2. Sluit je TomTom navigatiesysteem via een usb-kabel aan op je computer. Het navigatiesysteem moet tijdens deze handeling aanstaan. 

3. MyDrive wordt automatisch geopend in je webbrowser. Als dit niet het geval is, kan je via het Windows-menu of via het Apple-menu op het pictogram van MyDrive klikken om het programma alsnog in je webbrowser te openen.





4. Heb je nog geen account voor MyDrive Connect? Geen probleem. Je krijgt op deze website de mogelijkheid om een account aan te maken. Gebruikers die al eerder een account hebben aangemaakt kunnen hier ook inloggen.

inloggen MyDrive
5. Na het inloggen op MyDrive Connect krijg je een overzicht van updates voor je navigatiesysteem te zien. 

Mydrive updates zoeken

6. klik op View updates. Er gaat een nieuw scherm open met: My updates and new items. Vink aan wat je wil installeren of updaten.

7. Klik op Update selected

Als er updates beschikbaar zijn, zie je die in het beeld verschijnen. Het kan ook zijn dat er geen updates beschikbaar zijn. Mocht dit het geval zijn dan kan je je apparaat zonder problemen loskoppelen van je computer. 

Is er een nieuwe Navcore versie beschikbaar, zorg dan dat je deze eerst installeert vooraleer je overgaat naar het updaten van mappen en andere software

Klik hier voor meer informatie omtrent Navcore.

8. Mogelijk is er niet genoeg ruimte voor al die updates. Dan krijg je de volgende melding: Full map does nog fit on your device.

niet genoeg ruimte voor update Mydrive

 

Ofwel dien je nu ruimte vrij te maken, een andere SD kaart kopen of je maakt een ZONE MAP aan.

a) Met de Zone map ga je dus niet de alle mappen en kaarten updaten maar bepaalde selecties van die kaart. JE kan dus kiezen voor bijvoorbeeld Oost Europa, centraal Europa afhankelijk van wat de selecties aanbiedt. Selecteer een zone. In die zone kan je bepaalde landen selecteren die je graag wil updaten.

Installeren van een zone van mappen

 

b) Het is ook mogelijk om ruimte vrij te maken.

9. MyDrive installeert nu automatisch de beschikbare update op je navigatiesysteem. Tijdens de installatie zie je de voortgang in beeld verschijnen. Koppel jenavigatiesysteem tijdens de installatie niet los! Als de installatie voltooid is krijg je een melding op je navigatiesysteem dat je je navigatiesysteem veilig los kunt koppelen. Eerlijk toegegeven, zo’n update kan lang duren. Mijn update heeft ongeveer een 1,15 uur geduurd. Dus zorg er voor dat je niet dringend wegmoet, je voldoende batterij hebt. Verbreek je toch de verbinding dan kunnen je data beschadigd zijn en werkt het systeem niet meer.

Na het afronden van de installatie wordt het browser scherm met de voortgang van de installatie gesloten, hierna wordt er een nieuw venster geopend van MyDrive. Je krijgt de pagina van ‘Mijn inhoud‘ te zien. Als het goed is, staat er bij status MyDrive Connect met daarachter een icoon met een vinkje. (zie statuspictogram 3 onderaan de pagina)

Gefeliciteerd!

Je hebt je TomTom navigatiesysteem succesvol geüpdatet!

Mydrive update uitgevoerd

 

Statuspictogrammen

Het is belangrijk dat je de statuspictogrammen van MyDrive in de gaten houdt.
Hieronder staan de belangrijkste statuspictogrammen met daarachter de betekenis van de pictogrammen.

Dit pictogram betekent dat er een update beschikbaar is voor je navigatiesysteem.
Bij belangrijke updates, met betrekking tot het functioneren van je navigatiesysteem, wordt het downloaden automatisch gestart. Klik voor overige updates in MyDrive op Start downloaden.
Als je dit pictogram ziet betekent het dat het downloaden en installeren worden uitgevoerd. Het is belangrijk dat je navigatiesysteem met je computer verbonden blijft.
Er verschijnt een vinkje wanneer het downloaden is voltooid.
Je kunt nu het navigatiesysteem loskoppelen van je computer.

Ondervind problemen met de aansluiting? Kijk dan even of uw browser en browserinstellingen compatibel zijn met MyDrive. >>>> Browser compatibiliteit

OPGELET!

Zorg dat je steeds software installaties en updates uitvoert via een vaste internetverbinding en niet via WI-FI. Wanneer u slechte WI-FI connectie hebt en de verbinding valt weg tijdens een software-installatie, kan je voor grote problemen te komen staan. Bron: https://www.tomtom.com/nl_be/mydrive/

8 gedachten over “MyDrive installeren en navigatie updaten

  1. Jan De Wit

    ik krijg bij het opstarten van mydrive het bericht : spitsuur, mydrive is tijdelijk niet beschikbaar.
    Wat te doen?

  2. A.J. van der Lely

    Bij het updaten krijg ik steeds dezelfde opmerking waardoor er niet geüpdatet wordt. “sommige items zijn niet bijgewerkt” wat betekent dit en hoe kan ik de updates wel krijgen.

  3. A.J. van der Lely

    De opmerking die ik krijg op mijn TomTom apparaat is: “Er is iets fout gegaan. Raadpleeg je computer voor meer informatie” mijn computer geeft dus geen informatie!!!! Hoe update ik nu mijn tomtom want dit is in jaren gebruik nog nooit gebeurd???

  4. Admin Bericht auteur

    Ik zou eerst en vooral die gratis software opnieuw installeren. Miss werk je met een heel oude versie dus nog. Als dat gebeurd is, connecteer dan opnieuw. Je moet wel een account hebben op TT om updates te kunnen uitvoeren.
    Miss herkent je pc je GPS niet. Ga dan via Mydrive of TomTom home en connecteer manueel.

  5. van den bergh ria

    Ik heb op mijn tt via 130M een nieuwe kaart geinstalleerd met my drive connect. De tt zegt nu “geen kaarten beschikbaar”. Ik zie nu dat het geheugen van de tt kleiner is dan de grootte van de kaart. Blijkbaar zijn de oude kaarten weg en is de nieuwe niet geinstalleerd wegens te weinig geheugen. Als ik tt aansluit op de computer begint die onmiddellijk terug met diezelfde update. Kan ik de oude kaarten terughalen en de nieuwe installatie ongedaan maken? Heb ik nog kaarten als ik de tt reset naar fabriekswaarden?

  6. Admin Bericht auteur

    Dan heb je een probleem. Heb je geen goede backup genomen dan is het niet mogelijk de huidige instellingen terug te zetten. Als je op fabrieksinstellingen duwt, dan krijg je het apparaat terug zoals je het gekocht hebt. Wel natuurlijk met het origineel geheugen er in.
    Ben je niet zeker, vraag dan nog even raad aan TT zelf.

  7. Frans

    Tomtom gebeld met het verhaal dat ik niet kon updaten mydrive, kreeg als antwoord ow bij ons doet die het gewoon, ik gaf aan dat als ik wilde updaten dat er stond servers zijn bezet komt u later maar terug. Laten kreeg ik te horen dat ik niet as aangemeld (ook zo vaag) en ze gingen me aanmelden na aanmelding kon ik nog niks. Bellen met tomtom kreeg ik een mail dat ik geduld moest hebben.

    Waar zouden we zijn zonder tomtom.

  8. w van turenhout

    ik heb mijn mydrive geupdated en vanaf die tijd krijg ik de melding dat my drive niet te openen is omdat er een filetje wordt gemist en dat dit verholpen word door het opnieuw te downloaden , nu heb ik het denk ik een keer of vier gedaan maar helaas werkt het nog steeds niet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *