Tom Tom werkt aan een zelfrijdende auto

Tom Tom en Volkswagen werken samen

Het is zover. Tom Tom heeft besloten samen te werken met Volkswagen Group research om een zelfrijdende auto te ontwikkelen en op de markt te brengen (automotive market). Dat hebben ze in een persbericht bekend gemaakt. Dit systeem noemt men het  Highly Automated Driving (HAD) systems en is gebaseerd





op sonar apparatuur, stereo camera’s, lasers, en radar

. De bedoeling van de samenwerking, is om een digitale map te kunnen maken van de omgeving waarin men zich bevind wanneer men met de wagen rondrijdt.

De huidige navigatiemogelijkheden (geometrie, straatnamen, adressen, snelheidsbeperkingen enz.) bieden niet genoeg functies en mogelijkheden om een zelfrijdende auto te ontwikkelen die veilig en efficiënt functioneert. Voor de ontwikkeling van een zelfrijdende auto heeft men veel meer en recentere data nodig. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk om te weten waar er zich stoplijnen en verkeerslichten bevinden. Samen werken ze aan een Navigation Data Standard  (NDS) die universeel is en kostenbesparend. Behalve Volkswagen zijn ook BMW, Hyundai, Garmin en Volvo lid van het NDS. 

Voordelen zelfrijdende auto?

Men vraagt zich af, waarom een zelfrijdende auto op de markt brengen? Hebben we allemaal geen geniet om zelf met de auto rond te toeren?Dat is nu net wat zo leuk is om met een oldtimer op een warme zomerdag het land af te schuimen. Toch heeft zo’n wagen heel wat voordelen. Denken we dan aan minder verbrandingskosten, minder files en de hogere veiligheid die zo’n wagen kan bieden. Doordat HAD systeem snel voorwerpen kan detecteren en identificeren, is de reactiesnelheid aanzienlijk hoger dan van een gewone automobilist die op zijn rem gaat staan. Daarbij is het probleem van de ‘dode hoek’ uitgesloten.

Een ander voordeel is natuurlijk de tijdsbesparing. Hoeveel mensen zijn dagelijks uren op de baan om naar en van hun werk te rijden. Wanneer men in die tussentijd andere zaken kan doen, is dat handig meegenomen.

Ook restaurants en cafés zullen de autonome wagen graag zien komen. Dronken achter het stuur behoort tot het verleden. De Bobcampagnes worden hoe langer hoe meer overbodig.

Nadelen van het automotive systeem

Men vermoed dat in 2020 een zelfrijdende auto voor het grote publiek een feit is. Misschien zelfs sneller. Tegen die tijd moeten er serieuze mobiliteitsaanpassingen gebeuren. De vraag is wat we nu dan nog in het huidige verkeersbeleid moeten investeren. Is dat geen weggesmeten geld? De vraag is niet of dit type wagen er komt! De vraag is wanneer komt hij. hoe zit het dan met het openbaar vervoer? Men kan zo’n auto op lange termijn gaan bekijken als een ‘geïndividualiseerd openbaar vervoer‘ waar mensen makkelijk kunnen carpoolen. Het creëren van extra wegen is dan misschien belangrijker dan investeren in openbaar vervoer.

Dit systeem kan ook tot gevolg hebben dat de personeelsbehoefte in de transportsector afneemt.

Waarschijnlijk zal er aan dit type wagen een serieus kostenplaatje hangen.




Hoe zit het met de wetgeving?

In Amerika heeft men onlangs de wetgeving omtrent verkeer aangepast. Het is bijvoorbeeld in Californië (Google Driverless Car) toegelaten om met een autonome wagen te rijden, zolang er maar iemand achter het stuur zit die kan ingrijpen indien nodig. Maar niet iedereen kan met zo’n wagen rijden. U dient hiervoor een speciaal rijbewijs en verzekering af te sluiten. Die verzekeringen lopen op het moment hoog op.

Ook Spanje in ondertussen volop aan het experimenteren met de (Volvo’s driverless road train).

In Nederland en België kan men er alle sinds nu over dromen. Wel heeft de minister van infrastructuur meegedeeld dat er weldra testritten met zelfrijdende wagens wordt ondernomen. Maar dat voorstel wordt pas volgend jaar in 2015 naar de tweede kamer gestuurd.

Tegen 2018 verwacht Google zijn eerste autonome auto met LIDAR laser remote sensing systeem rijklaar zal zijn voor de markt. De grote merken zoals Audi, BMW, Nissan, GM hopen op 2020 een ‘betaalbare’ versie voor de middenklasse op de markt te brengen. De verwachtingen zijn dat tegen 2040 3/4 van alle wagens autonoom rijden. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *