Welke inbouwnavigatietoestellen heeft TomTom?

Zoals u in het vorige artikel al kon lezen werkt het Nederlandse bedrijf Tom Tom samen met verschillende automerken. De firma levert de ingebouwde navigatietoestellen evenwel niet onder de eigen merknaam. Per autoconstructeur wordt gekozen voor een eigen merknaam. Hierna geven wij u hier een overzicht van:

Soorten inbouw navigatiesystemen van TomTom

Fiat Uconnect 7″ Radio Nav-systeem

Het in het dashboard van uw wagen ingebouwde Uconnect systeem heeft een diameter van 7 inch. Omgerekend naar centimeter geeft dit 17,78 centimeter. Met een dergelijke schermgrootte bent u verzekerd van een optimaal gebruikersgemak tijdens het rijden. De tijd dat u bij gebrek aan beter diende te turen op een veel te klein schermpje is nu voorgoed voorbij. De Uconnect 7” is bedoeld voor modellen van de merken van het concern Fiat Chrysler Automobiles. Daarom is er na het samengaan van de merken Fiat en Chrysler gekozen voor de naam Uconnect 7’’ FCA. Onder dit nieuwe concern vallen de gevestigde merknamen Fiat, Alfa Romeo, Lancia en Chrysler.

Uconnect FIAT

De Uconnect 7’’ vindt u terug in wagens van de volgende merken: Fiat, Abarth en Alfa Romeo. De Uconnect staat garant voor optimaal gebruiksgemak, zoals u dat van wagens uit het hogere segment van dit concern mag verwachten. Uiteraard maakt dit ingebouwde Gps-systeem naadloos deel uit van uw dashboard. Efficiëntie en stijl zijn hier duidelijk met elkaar gecombineerd. Het display van de Uconnect wijst u de weg waar u ook naartoe wilt en uiteraard gebeurt dit in kleur! U kunt het display aanraken met de hand of met een daartoe bestemde stylus. U dient er bijgevolg rekening mee te houden dat uw navigatiesysteem capacitief is. Dit wil in de praktijk zeggen dat de ingebouwde GPS enkel reageert op aanrakingen door de menselijke huid of door het het rubber van een aanraakpen. Het scherm van uw navigatietoestel is dus niet resistief. Zodoende loopt u alvast niet het risico dat u abusievelijk de verkeerde bestemming ingeeft door in een een ogenblik van onachtzaamheid het toestel aan te raken met een willekeurig voorwerp.

Renault R-Link Evolution

Zoals de naam al doet vermoeden wordt de Renault R-Link Evolution ingebouwd aangeboden bij de aanschaf van tal van Renault modellen. Dit autonavigatiesysteem van Tom Tom is exclusief ontworpen voor het merk Renault en vindt u enkel terug in dit gekende merk. Uw Renault dealer kan er wellicht alles over vertellen. Het R-Link Evolution autonavigatiesysteem kunt u bedienen door middel van uw eigen stem of door het touchscreen aan te raken. Het kleurenscherm van deze ingebouwde GPS voldoet aan de WVGA-standaard. Verder is de R-Link Evolution een heus multimediaplatform. Op dit apparaat vindt u alle apps die u op een Android smartphone terugvindt.

U vraagt zich misschien af of de belangrijkste functie niet vergeten is. We kunnen u alvast geruststellen. De Tom Tom techniek wijst u hiermee nauwkeurig de weg. U zal geen afslag meer missen omdat deze dienst doen als ijkpunten tijdens het rijden. De R-Link Evolution is zoals u mag verwachten, aangesloten op de R-Link Store. In deze webwinkel van Renault haalt u trouwens ook de updates op voor de ingebouwde GPS van uw wagen. Bij dit systeem van Renault mag u rekenen op 3 jaar bijstand en updates.

Blue&Me Tom Tom van Fiat

De Blue&Me Tom Tom van Fiat werd ontwikkeld voor Fiat door Microsoft. Ook de Blue&Me Tom Tom van Fiat doet meer voor u dan u de weg wijzen van punt A naar punt B. Dit is heus infotainmentsysteem. De Blue&Me Tom Tom van Fiat is verkrijgbaar in modules. Zo kunt u als klant zelf beslissen welk onderdeel u laat inbouwen en van welke functionaliteit u liever afziet. Wilt u een autonavigatiesysteem in uw wagen, dan kiest u voor de Blue&Me Nav module. De Blue&Me Tom Tom van Fiat kan handsfree werken door middel van spraakherkenning. De Blue&Me Tom Tom werd ontwikkeld voor de volgende modellen: Alfa Romeo 159, Alfa Romeo Brera, Alfa Romeo Giulietta, Alfa Romeo MiTo, Alfa Romeo Spider, Fiat Croma, Fiat 500, Fiat Panda Twinair 85 Lounge, Fiat Grande Punto, Fiat Punto EVO, Fiat Linea, Fiat Bravo, Lancia Ypsilon, Lancia Delta en de Lancia Musa.

Blue&Me FIAT

Carminat Tom Tom van Renault

De Carminat Tom Tom van Renault werkt met regiokaarten. Deze kaarten maken deel uit van uw autonavigatiesysteem wanneer u de auto koopt. Uiteraard is het noodzakelijk om deze kaarten bij te werken zodat u onderweg niet voor verrassingen komt te staan. De bijgeleverde regiokaart betreft deze van Europa. De updates die u downloadt van de site van Renault zijn betalend. U kunt hierbij kiezen voor een eenmalige kaart om uw systeem bij te werken. Dit kost u € 59,95. Verder kunt u ook opteren voor een kaartupdateservice gedurende één jaar. Hiervoor betaalt u € 69,95 per jaar. Een bijkomende kaart is deze die flitsers in de regio aankondigt. Deze optionele service kost u € 29,95.

Lexus CT MoveOn Navi

Dit eveneens ingebouwde navigatiesysteem bestaat al sedert 2012. De Lexus CT MoveOn Navi beschikt over de TomTom HD Traffic. Deze maakt stijlvol deel uit van het dashboard van uw auto. De eerste landen waarin de Lexus CT MoveOn Navi op de markt werd gebracht zijn België, Nederland, Polen en Frankrijk.

MoveOn Navi

Voor Tom Tom was het leveren van de ingebouwde GPS voor een high end model zoals de Lexus een prestigezaak. Zo kon de autonavigatiefabrikant zich letterlijk en figuurlijk nog beter op de kaart zetten. Vanaf het begin kon de bestuurder van de Lexus CT200 H en nadien ook de volgende modellen, genieten van live services.

Mazda Navigation System

Het Mazda Navigation System is momenteel verder geëvolueerd tot Mazda Connect. Dit ingebouwde systeem doet meer dan u begeleiden bij het vinden van de juiste route. Dit is een infotainment systeem dat behalve voor correcte GPS-informatie ook staat voor communicatie, ontspannen tijdens het rijden en een positieve gebruikservaring. Mazda Connect werkt helemaal handfree en stelt u in staat om onderweg altijd en overal op de hoogte te blijven, zonder dat u ook maar één keer de handen van het stuur hoeft te halen. Zo kunt u uw contacten onderhouden, bellen, mailen en op de hoogte blijven van sociale media zonder dat u daar één vinger hoeft voor uit te steken. Mazda Connect is ook helemaal mee met de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van radio. Alle technologieën staan tot uw beschikking: AM, FM, Bluetooth, DAB+, USB en daarbovenop nog eens AHA en Stitcher. Uiteraard kunt u ook genieten van uw favoriete Cd’s tijdens het rijden. Uiteraard biedt Mazda Connect u ook waar het allemaal om gaat: een zeer betrouwbaar autonavigatiesysteem dat u vanaf de site van Mazda kunt updaten.

Toyota Touch 2 with Go: Toyota

Afhankelijk van het merk kiest de constructeur ervoor om een link te leggen met Tom Tom of net met het eigen merk. In bepaalde gevallen, zoals bij Fiat en Renault wordt er gewerkt met twee varianten van inbouwsystemen. Voor bepaalde modellen valt de keuze op de link met Tom Tom. In andere gevallen wordt gekozen voor een inbouwsysteem dat verwijst naar het automerk zelf. Dit hangt af van de keuze voor het soort van branding. Wil het merk wijzen op de link met Tom Tom, dan ligt de keuze voor de naamgeving die verwijst naar de navigatiegigant voor de hand. Wil de constructeur echter het eigen automerk in de verf zetten, dan valt de keuze op de naam van de constructeur bij de branding van een ingebouwd navigatiesysteem. De Toyota Touch 2 with Go is een goed voorbeeld van hoe TomTom technologie gebruikt wordt onder de eigen merknaam.

Voordelen van ingebouwde autonavigatie?

Elke voordeel heeft zijn nadeel en dat is niets anders dan met autonavigatie. Wat zijn dan de voordelen van inbouwnavigatie?

  • Wel eerst en vooral zit het systeem gelinkt aan de auto. Een groot voordeel is dat je nooit zonder stroom komt te staan, tenzij de oplaadkabel stuk. Maar die kans is klein.
  • De GPS is altijd bij de hand aangezien hij ingebouwd is.
  • De kans op diefstal wordt beperkt.
  • Geen problemen met zuignappen tegen de vensters. TomTom stond er wel voor bekend dat bepaalde losse navigatietoestellen niet bleven hangen aan de ruit wegens slechte zuignappen.
  • Niet altijd maar vaak bezitten de inbouwsystemen een groter scherm waardoor de zichtbaarheid vergroot. Sommige zijn zo ingebouwd dat zonlicht niet op het scherm valt waardoor je dus altijd duidelijk en veilig kan navigeren.
  • Daarbij bevatten deze ingebouwde systemen functionaliteiten die gekoppeld zijn aan een bepaald type auto. Denk dan maar aan de oplaadstations voor elektrische wagens of gewoon een DVD speler die mee geïntegreerd zit in het systeem.
  • Een ingebouwd navigatiesysteem is meestal verbonden met de speakers van de wagen. De geluidskwaliteit is daarom stukken beter in vergelijking met een los model. Meestal is het systeem ook gelinkt met de radio of handsfree phone.
  • Een zeer goede kaartdekking en betere ontvangst in tunnels: Ingebouwde navigatiesystemen bezitten meerdere sensoren die het GPS signaal ondersteunen in tunnels, bladerdek en slecht weer. Bij losse GPS toestellen kan er al snel een vertraging opzitten van 2 tot 4 seconden.
  • De kwaliteit (beeld, audio) van de toestellen is zeer gelijkaardig aan de losse GPS toestellen.

Natuurlijk zijn de nadelen er ook:

  • Zo kunnen de toestellen snel verouderd zijn op technologisch vlak.
  • Als het toestel stuk is, moet je naar je autohandelaar gaan die je mogelijks doorverwijst naar de handelaar van de autonavigatie zelf. Bij de R-Link van Renault is dat TomTom.
  • Sommige losse navigatietoestellen zijn geschikt voor fiets- of wandelnavigatie. Bij een inbouwnavigatie systeem ga je deze functionaliteit natuurlijk niet hebben.
  • De kostprijs van deze optie bij de aanschaf van een nieuwe auto, ligt over het algemeen hoger (nog steeds) dan bij een los navigatietoestel.
  • Het updaten van kaarten loopt eventueel iets minder vlot aangezien je met SD kaarten werkt om de updates uit te voeren. Daarbij heb je dikwijls een degelijke kaartreader nodig die niet altijd functioneren op de gratis update software van het GPS toestel. Dat jaagt ook de uiteindelijke kostprijs omhoog.
  • Kaartupdates zijn vaak kostelijk voor ingebouwde navigatiesystemen en kunnen oplopen tot €270. Daarnaast is het best mogelijk dat je betaalt voor een kaart die reeds een jaar oud is. Pas daar dus mee op wanneer je een kaartupdate aanschaft. TomTom is hier een voorbeeld van spijtig genoeg.

De kostprijs van inbouwnavigatie?

De kostprijs is afhankelijk van het type wagen die je hebt en het pakket dat je hebt gekozen bij de aanschaf van de wagen. De prijzen liggen om en bij de:

Nissan Connect (Nissan Qashqai)
Nissan Connect (Nissan Qashqai)

Gratis: Nissan Connect (Nissan Qashqai)€300 – €600: Discover Media (Volkswagen Golf 7), Connect Nav (Peugeot 208), R-Link (Renault Clio) €600 – €1300: Navi 950 (Opel Mokka), Professional (BMW 518d)

Kies je voor modellen die je in een tweedehandswagen kan installeren bijvoorbeeld? Dan liggen de prijzen zeer uiteenlopend. Alles is afhankelijk van de extra functionaliteiten die je er bij kiest zoals de bluethooth verbinding voor handenvrij telefoneren. De prijzen liggen ongeveer tussen de €500 en €1200. Enkele goede na-inbouwsystemen zijn:

  • Pioneer 8100 NEX, kostprijs €1200 (grote voordeel: alle functionaliteiten en apple/android applicatie integratie)
  • Kenwood DNX772BH, kostprijs €745.89

Kaartupdates inbouwnavigatie

Er bestaan verschillende manieren om kaarten te updaten:

  • De kaartupdates kan je zelf uitvoeren door middel van een geheugenstick of SD kaart. Een groot aantal kaarten zijn online te vinden op http://allthingsnav.navigation.com. De kaarten van TomTom moet je bemachtigen via hun site zelf.
  • Of je kan naar je autodealer gaan en daar vragen of zij de autonavigatie voor je updaten. Natuurlijk zal dat laatste duurder zijn dan dat je het zelf doet. Maar je kan bijvoorbeeld wel een deal sluiten voor gratis kaartupdates als je bijvoorbeeld het onderhoud door de autohandelaar laat uitvoeren. In bepaalde gevallen kan je zelfs onderhandelen voor gratis kaartupdates wanneer je een wagen aanschaft.
  • Daarbij zijn er ondertussen enkele merken die automatische kaartupdates doen via het wi-fi netwerk in de auto. Een voorbeeld is het MMI plus systeem van Audi A3 of het MMCS systeem van Mitsubishi.
Raphaella on Blogger
Raphaella
Zaakvoerder bij www.outspoken.be
Ik ben een schrijver in hard en nieren. Wetenschapper, auteur, websitebeheerder, vastgoedbediende, Herborist in de maak. Teksten nodig voor een website of magazine, dan kan je mij altijd contacteren.

"Glimlach naar je probleem dan laat het zich van de andere kant zien."

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *